× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

O άνθρωπος, Σόλων Λέκκας

Γράφει ο ΣΤΕΦΑΝΗΣ ΛΥΡΑΝΤΩΝΑΚΗΣ, νομικός

Δημοσίευση 14/11/2023

O άνθρωπος, Σόλων Λέκκας

Με αφορμή την προβολή των ταινιών-αφιέρωμα στον αμανέ «Οι νόμοι του Σόλωνα» της  Έλενας Χόρτη και «Οι Αμανέδες στο Βόρειο Αιγαίο» των Δημήτρη Παπαγεωργίου και Αλέξανδρου Σπάθη στα πλαίσια των διεθνών καλλιτεχνικών εκδηλώσεων τεκμηριογράφησης «ΑegeanDocs», θα ήθελα να αναφερθώ στην λιγότερο προβεβλημένη ανθρώπινη διάσταση του αείμνηστου λαϊκού ερμηνευτή Σόλωνα Λέκκα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η γνωριμία μας πραγματοποιήθηκε, όντας άρτι αφιχθείς στο νησί της Λέσβου τις αρχές του 2017, κατά τη διάρκεια ενός «παρεακιού», όπως ονομάζεται στην Κρήτη, ο συμποσιασμός μετά συνοδείας παραδοσιακής μουσικής στο ψητοπωλείο Ψηλορείτης. Εκεί, καθισμένος σε ένα  γωνιακό τραπεζάκι, φορώντας ένα μαύρο πουκάμισο, μας παρακολουθούσε πολλή ώρα να παίζουμε τα λυρομπάντουρα, ώσπου σε ένα μουσικό διάλειμμα, πραγματοποιήθηκε η γνωριμία μας.  Ο ίδιος αυτοσυστήθηκε απλά ως Σόλων, με έναν τρίτο συνδαιτυμόνα  να συμπληρώνει πως τραγουδεί καλά τα μυτιληνιά. Στη μορφή του αντικατοπτριζόταν οι πλούσιες εμπειρίες ζωής και σεκλέτια, που εξέφραζε σε κάθε ρουφιά του τσιγάρου και γουλιά του ρακιού του. Τότε τον ρώτησα αν έχει κάποια μουσική πεθυμιά, με την προϋπόθεση ότι θα τραγουδούσε και αποκρίθηκε τον  χαλεπιανό αμανέ, που αποτέλεσε την μουσική αφετηρία του κοινού μας στραταρίσματος, αναλαμβάνοντας τον ρόλο του άτυπου «ξεναγού», με βοήθησε μέγιστα να εντρυφήσω στην ανθρωπογεωγραφία των διάφορων περιοχών της Λέσβου.

Δεκάδες γλέντια και συζητήσεις  ακολούθησαν από τότε και μου παρείχαν τη δυνατότητα να αποκρυσταλλώσω κάποιες όψεις της προσωπικότητάς του.  Πιστεύοντας ακράδαντα στην όσμωση  των πολιτισμών, ήταν θετικά διακείμενος σε κάθε άνθρωπο ανεξάρτητα φύλου, φυλής, χρώματος ή σεξουαλικού προσανατολισμού, σε αντίθεση με το πνεύμα της ξενοφοβίας, μισαλλοδοξίας που αναπτύχθηκε μετά την προσφυγική κρίση του 2015. Χαρακτηριστική της οικουμενικής του προσέγγισης, ήταν η ιδιαίτερη σχέση του Σόλωνα με ένα Αιγύπτιο μετανάστη  που παρόλο που δεν γνώριζε την ελληνική γλώσσα, διαδρούσαν ιεροτελεστικά στο χοροστάσι όταν ο δεύτερος του παρήγγειλε και χόρευε το «Μλαρ», με την όλη συνεννόηση να πραγματοποιείται ουσιαστικά στη νοηματική. Μεταγενέστερα, έμαθα ότι όταν ο μετανάστης  πληροφορήθηκε την απώλεια του Σόλωνα θρηνούσε σαν να επρόκειτο περί συγγενικού του προσώπου. Εξάλλου, δηλωτικό της ταυτότητας του ως αυθεντικού λαϊκού ανθρώπου και του πνεύματος της λεσβιακής-μικρασιατικής φιλοξενίας ήταν η πρόσκληση που απεύθυνε σε όποιον τον προσέγγιζε προκειμένου να καθίσει μαζί του, για να τον κεράσει και η σχέση ισοτιμίας που επιδίωκε αναφορικά με την πρόσβαση στον «ξελιαλεκτό μεζέ», διαμοιράζοντας προϊόντα παραγωγής του, όπως το λαδοτύρι, ελιές, οπωροκηπευτικά, σύκα γεμιστά στους υπόλοιπους θαμώνες, προκειμένου να μετάσχουν στην «κοινωνία του καφενέ». Προσέτι, αξίζει να γίνει αναφορά στην πεποίθηση του Σόλωνα ότι η Ελλάδα ανήκει στην Ανατολή και όχι στη Δύση, όπως προπαγανδιζόμαστε μεταπολεμικά, υποστηρίζοντας ότι η Λέσβος αποτελεί την «αυλή της Μικράς Ασίας», αναδεικνύοντας τους στενούς δεσμούς του νησιού, με τις έναντι παραλιακές πόλεις και ιδίως το Αϊβαλί. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να επισημανθεί η υπέρβαση κάθε εγωπαθούς διάθεσης αυτοπροβολής εκ μέρους του, καθώς σε κάθε περίπτωση έσπευδε να προσκαλέσει επί της σκηνής κάθε νέο καλλιτέχνη προκειμένου να αποκτήσει τις πρώτες του εμπειρίες έναντι του κοινού,  συστήνοντας τον παράλληλα στους επαγγελματικά ενασχολούμενους με τον κλάδο με σκοπό την ανέλιξη του. Όπως μου έλεγε χαρακτηριστικά προτιμούσε να τραγουδήσει τέσσερα-πέντε κομμάτια που πραγματικά ήθελε στηρίζοντας την προσπάθεια νέων καλλιτεχνών παρά να πληρωθεί για να ερμηνεύσει ένα «ψεύτικο» αμανέ.

Σχετικά με τις ταινίες, έγινε πρόδηλο πως η μέθεξη για την απόδοση αμανέ δεν ήταν απόρροια κάποιας διδασκαλίας, αλλά μία προοδευτική έντονη βιωματική διαδικασία που εδράζονταν σε κάποιο ανεκπλήρωτο έρωτα, απώλεια κάποιου προσφιλούς προσώπου ή οποιασδήποτε αιτίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε συναίσθημα ματαίωσης τόσο ισχυρό, ώστε να είναι αρκετό η ψυχική αυτή οδύνη να εκφραστεί με τον «μανέ». Έτσι, καίτοι ο Σόλων πλαισιώνεται  από καταξιωμένους-καταρτισμένους καλλιτέχνες στις παρέες που προβάλλονται κατά τη διάρκεια των ταινιών, δεν καταφέρνουν να αποδώσουν το συγκεκριμένο μουσικό είδος, στον ίδιο βαθμό με αυτόν.  Περαιτέρω , αξίζει να επισημανθεί ότι η δυσαναπλήρωτη απώλεια του Σόλωνα δεν περιορίζεται στο μουσικό είδος του «αμανέ», αλλά στην εν γένει παραδοσιακή μουσική του νησιού που εκλείπει από τα πανηγύρια(εξαίρεση φέτος στη Μυτιλήνη, αποτέλεσε το γλέντι του συλλόγου των Αγιοπαρασκευούσηδων-Τσεσμελήδων «Το Κιόστε»)  και τη θέση της παίρνει η «ελαφρολαϊκή» αποδιδόμενη από μπουζούκι και κιθάρα στην καλύτερη περίπτωση, με το αρμόνιο σε πολλές περιπτώσεις, να κάνει έκδηλη την παρουσία του. Μολαταύτα, είναι κοινώς αποδεκτό πως απόδοση του μουσικού ιδιώματος του αμανέ από τον Σόλωνα, δεν αναγνωρίστηκε αρκούντως στη γενέτειρα του, στη Λέσβο αλλά κυρίως στις μουσικές σκηνές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και στο εξωτερικό(Κύπρος, Βέλγιο,Γαλλία) που αποτέλεσαν κάποιους από τους σταθμούς του μουσικού του σεργιανίσματος. Πολλές φορές μάλιστα του εξέφρασα την απορία αυτή, με τον ίδιο ωστόσο να μην εκφράζει κάποια πικρία και να εξακολουθεί(και μετά τον θανατό του) να αποτελεί τον καλύτερο «πρεσβευτή» της Λέσβου. Ποιός άραγε από τους ντόπιους καλλιτέχνες στις μουσικές αποστροφές του, αναφωνεί «να ζήσει η Μυτιλήνη» όπως ο Σόλων; Από όσα εκτέθηκαν ανωτέρω συνάγεται ότι η διοργάνωση μιας ετήσιας συνάντησης/σεμινάριου παραδοσιακών συγκροτημάτων στη Λέσβο, όπου θα φέρει το όνομα του, φαντάζει ως ελάχιστη απόδοση φόρου τιμής στον τελευταίο «αμανετζή» της Λέσβου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

 

Σόλων εδά τραγουδείς τους αμανέδες,

στους μερακλήδες τσι παλιούς, τους πλια καλούς γλεντζέδες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Απού κατέχουν το αχ και το αμάν ίντα σημαίνει

και πως στον ψεύτη τον ντουνιά πράμα δεν απομένει…

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Γενοκτονίες

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ, Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Ειρήνης Λέσβου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ο «προαγωγός» υγείας και οι «εκδιδόμενοι» εργαστηριακοί ιατροί

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ, Ταξίαρχος σε αποστρατεία-Συγγραφέας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Τι γυρεύεις εσύ, μια Μανιάτισσα, στο Βόρειο Αιγαίο;

Γράφει ο ΚΩΣΤΑΣ ΠΡΟΜΠΟΝΑΣ, εκπαιδευτικός μέλος Ν. Ε ΣΥΡΙΖΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ελλείμματα εκπροσώπησης στην Αυτοδιοίκηση

Γράφει ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΡΛΑΣ, Γιατρός-πρώην αιρετός Νομάρχης Σάμου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Δυναμώνουμε το Σωματείο, ενισχύουμε την «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών»

Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ, από την εκπομπή ΠΕΚ-τες
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Εθνική Πράσινη Συμφωνία για την ευημερία

Γράφει ο Γραμματέας του ΚΟΣΜΟΥ και υποψήφιος ευρωβουλευτής Πέτρος Κόκκαλης
ΑΧΙΝΟΣ

Πάτησε τον Αχινό, 15/5/2024

Το καυστικό σχόλιο της ημέρας
ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Ο Γιάννης Συκάς μιλά για την εκπαίδευση στην εκπομπή ΠΕΚ‑τες

Την Τετάρτη στις 5 το απόγευμα στο «Ν» 99 fm
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η ορατή ομόφυλη ελληνική οικογένεια

Γράφει η ΜΑΡΙΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗ, Διδακτόρισσα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Είδαμε Eurovision… εγώ, η Στρατής και το Παναγιωτελ’. Non binary by Lesvos

Γράφει ο Ταξίαρχος ε.α, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ, συγγραφέας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

ΕΔΩ ΛΗΜΝΟΣ : Κάσπακας, ο δρόμος για τον Αγιο Γιάννη

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

Η «Συνύπαρξη» προβάλλει το ντοκιμαντέρ «142 χρόνια»

Για την ταινία, την αυτοψία στη Βάστρια, αλλά και τις χρόνιες προσπάθειες για την έλευση Τούρκων επισκεπτών μιλήσαμε με τον Πάρη Βουνατσή και τον Γιάννη Παυλή
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ