Από τη γέννηση έως 4 ετών
Συμβουλές για την ενίσχυση και την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού Γράφει η ΕΥΣΤΡΑΤΙΑ ΡΕΠΑΝΗ*
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 25/7/2020
Οι δραστηριότητες είναι χωρισμένες σε ηλικιακές ομάδες και μπορείτε να τις πραγματοποιείτε προκειμένου να περνάτε δημιουργικά το χρόνο σας με το παιδί σας.Με τη βοήθεια του λογοθεραπευτή σας, θα έχετε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις δυσκολίες του παιδιού σας, καθώς για κάθε παιδί δημιουργείται ένα Εξατομικευμένο Λογοθεραπευτικό Πρόγραμμα.
Από τη γέννηση έως 2 ετών
- Ενθαρρύνετε το παιδί σας να παράγει διάφορους ήχους όπως «μα», «ντα», «μπα».
- Μιμηθείτε το γέλιο και τις εκφράσεις του προσώπου του παιδιού σας.
- Μάθετε στο παιδί σας να μιμείται, όπως παλαμάκια, φιλάκια, «γεια».
- Μιλάτε διαρκώς στο παιδί σας, μιλάτε του όταν το πλένετε, το ταΐζετε.
- Μιλάτε κανονικά στο παιδί, χωρίς να επαναλαμβάνετε την «παιδική» λέξη που λέει π.χ. «άτα», αλλά δίνοντας το σωστό μοντέλο.
- Ονομάστε χρώματα από αντικείμενα που βλέπετε γύρω σας.
- Βάλτε το παιδί σας να μιμηθεί τους ήχους που παράγουν τα ζώα.
- Επιβραβεύστε το παιδί για τις προσπάθειές του να επικοινωνήσει λεκτικά μαζί σας.
- Δώστε του να επιλέξει, π.χ. «Θέλεις γάλα ή νερό;». Αφήστε το να σας δείξει και να ονομάσει, με το δικό του τρόπο, αυτό που επιλέγει.
- Χρησιμοποιήστε παραμύθια, με πολλές εικόνες και παροτρύνετε το παιδί να ονομάσει τα καθημερινά αντικείμενα που απεικονίζονται στο βιβλίο.
- Τραγουδάτε μαζί με το παιδί σας εύκολα παιδικά τραγουδάκια, προσπαθήστε να συνοδεύονται από κινήσεις.
Από 2 έως 4 ετών
- Μιλάτε καθαρά και σωστά, έτσι ώστε να έχει πάντα το σωστό μοντέλο ομιλίας.
- Μην του δίνετε καθετί έτοιμο. Αφήστε το παιδί να σας το ζητήσει με την παραγωγή κάποιας λέξης.
- Πείτε του «Μπράβο» και επαναλάβετε εσείς σωστά τη λέξη ή τη φράση χωρίς να διορθώνετε το παιδί.
- Δημιουργήστε ρουτίνες για το παιδί. Χρησιμοποιήστε την ίδια φράση σε συνδυασμό με κάτι που γνωρίζει το παιδί: π.χ. «Θα κάνουμε μπάνιο» και ονομάζουμε όλα τα αντικείμενα που χρησιμοποιούμε. Τα παιδιά θέλουν αρκετές επαναλήψεις πριν αρχίσουν να καταλαβαίνουν τη σχέση μεταξύ γλώσσας και περίστασης.
Θέστε στο παιδί ερωτήσεις όπου εκείνο θα πρέπει να επιλέξει «Θέλεις μήλο ή αχλάδι;»
- Βοηθήστε το να ονομάζει μέρη του σώματος: π.χ. «Αυτή είναι η μύτη μου. Με τη μύτη μπορώ να μυρίσω το φαγητό, ένα λουλούδι».
- Βάλτε γνώριμα αντικείμενα μέσα σε ένα κουτί και ζητήστε από το παιδί να βγάζει ένα - ένα τα αντικείμενα, να τα ονομάζει και να περιγραφεί τη χρήση του αντικειμένου π.χ. «Μπάλα. Με την μπάλα παίζω, την κλωτσάω».