Οι «ειδικοί» της τραπεζικής βιομηχανίας σχεδιάζουν την επόμενη ημέρα στη νέα τραπεζική εποχή
Γράφει ο ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Δημοσίευση 14/1/2021
-Καλημέρα σας, ονομάζομαι Α. Β. Πώς μπορώ να σας εξυπηρετήσω;
-Καλημέρα σας κα Β. Ονομάζομαι Γ. Δ. πελάτης σας από το 2002. Περιμένω αρκετή ώρα στην αναμονή, δυσκολεύτηκα να καταφέρω να μιλήσω μαζί σας. Σας καλώ γιατί παρουσιάστηκε ένα πρόβλημα χθες το απόγευμα με την πιστωτική μου κάρτα.
-Δώστε μου σας παρακαλώ μισό λεπτό να το κοιτάξω.
- …
Με όλες τις διαδικτυακές υπηρεσίες που προσφέρουν όλο και περισσότερη πληροφορία στη στιγμή, μας φαίνεται αδιανόητο πως μπορεί ένα υπάλληλος τηλεφωνικού κέντρου να χρειάζεται επιπλέον χρόνο για να δει στην οθόνη του ακόμα κι ένα φαινομενικά απλό ζήτημα. Υπάρχει στο μυαλό μας η εικόνα πως η μια τράπεζα ή ένα ίδρυμα πληρωμών θα έχει συστήματα με μεγάλη υπολογιστική ισχύ, όπως αυτό των υπηρεσιών που χρησιμοποιούμε ελεύθερα, συνεχώς και «δωρεάν» στο internet.
-Έχετε δίκιο κ. Γ. Δ. η συναλλαγή σας στο κατάστημα τροφίμων απορρίφθηκε χθες. Σας παρακαλώ παραμείνετε στη γραμμή και δώστε μου λίγο χρόνο να ελέγξουμε το λόγο που συνέβη.
-…
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο σε μια ανάρτηση στον ιστότοπό του πριν λίγες ημέρες, την 17η Δεκεμβρίου 2020, παρουσίασε την εργασία τεσσάρων αναλυτών οι οποίοι εξετάζουν την τρέχουσα σχέση τραπεζικής και τεχνολογίας καθώς και το μέλλον της. Η ομάδα αυτή, μεταξύ άλλων, αντιλαμβάνεται και περιγράφει τη χρησιμότητα των προσωπικών δεδομένων, όπως π.χ. το ιστορικό περιήγησης από τον υπολογιστή και το έξυπνο τηλέφωνο, τις αναζητήσεις αλλά και τις αγορές, για να δημιουργήσει έναν πιο ακριβή μηχανισμό για τον προσδιορισμό της πιστοληπτικής ικανότητας ενός ατόμου ή μιας επιχείρησης. Η ομάδα αυτή παρουσίασε πως αυτή η προσέγγιση θα μπορούσε να οδηγήσει σε ακόμη πιο «εύστοχη» και πιο «αξιόπιστη» αξιολόγηση των δανειοληπτών, οι οποίοι θα μπορούσαν στο παρελθόν να έχουν εσφαλμένα εκτιμηθεί από τα παραδοσιακά συστήματα των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.
Το έγγραφο ουσιαστικά «υμνεί» τον περιουσιακό «παράδεισο» των τεχνολογικών εταιρειών με τον ωκεανό των πληροφοριών και τη δημιουργία των ψηφιακών προφίλ για κάθε άνθρωπο που χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι τεχνολογικοί γίγαντες όπως η Google, το Facebook, η Microsoft, η Amazon, μαζί με τις λοιπές διαφημιστικές εταιρείες.
Η ιδέα της χρήσης του ηλεκτρονικού ιστορικού για την ενημέρωση των αξιολογήσεων των τραπεζών βασίζεται στην ιδέα ότι οι ίδιες στα καταστήματά τους αξιολογούν «ξεπερασμένα» δεδομένα που βασίζονται κυρίως σε τυπικά δημόσια έγγραφα που δεν μπορούν να αποκαλύψουν την πραγματική αξία ενός δανειολήπτη. Το έγγραφο περιέχει σημεία με ποιοτικά «έξυπνα» δεδομένα, μεταξύ αυτών «ο κατασκευαστής της έξυπνης συσκευής και ο τύπος του προγράμματος περιήγησης που χρησιμοποιείται για πρόσβαση στο Διαδίκτυο, το ιστορικό των διαδικτυακών αναζητήσεων και των αγορών». Αυτά τα στοιχεία θα μπορούσαν να ενσωματωθούν στην αξιολόγηση ενός δανειολήπτη. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ένας δανειολήπτης με συγκεκριμένες συσκευές, συγκεκριμένες εγκατεστημένες εφαρμογές, συγκεκριμένα ενδιαφέροντα, συγκεκριμένη χρήση και συγκεκριμένες αγοραστικές συνήθειες είναι πελάτης μεγαλύτερης αξίας και ενδεχομένως περισσότερο ασφαλής και αξιόπιστος έναντι ενός άλλου με υποδεέστερο εξοπλισμό ή συνήθειες.
-Με συγχωρείτε κ. Γ. Δ. αλλά το λογισμικό μας που αξιοποιεί τα δεδομένα από το ιστορικό σας αναγνώρισε μεταξύ άλλων πως είστε στη διαδικασία αλλαγής εργασίας και ως εκ τούτου δεν μπορεί να συνεχίσει να σας παρέχει, προς το παρόν, το πιστωτικό όριο που είχε οριστεί αρχικά. Επίσης, φαίνεται η πιστοληπτική αξιολόγησή σας να έχει επηρεαστεί σημαντικά λόγω του ότι έχετε σταματήσει να προμηθεύεστε αγαθά από «πιστοποιημένα» καταστήματα λιανικής, κατά συνέπεια η κλήση σας είχε και χαμηλότερη προτεραιοποίηση εξυπηρέτησης.
-…
-Με την ευκαιρία της επικοινωνίας, σας ενημερώνουμε πως δεν θα μπορείτε να διαχειριστείτε ηλεκτρονικά τον τραπεζικό σας λογαριασμό από 1/1 λόγω του ότι η συσκευή σας δεν έχει αναβαθμιστεί την τελευταία τετραετία και για το λόγο αυτό η εξυπηρέτηση θα παρέχεται είτε μέσω φυσικής παρουσίας σε κατάστημα, είτε τηλεφωνικά αποκλειστικά μέσω του αυτοματοποιημένου συστήματος εξυπηρέτησης.
Το Ταμείο καταλήγει κυνικά πως η επόμενη τραπεζική ημέρα περνάει μέσα από την -ευλαβικά- υποστηρικτική στάση των Κυβερνήσεων, την άμεση διευθέτηση των λεπτομερειών και την απαραίτητη προσαρμογή των νέων οικονομικών πολιτικών.
Ευτυχώς, η επόμενη ημέρα είναι στο χέρι μας.
Δυστυχώς, η επόμενη ημέρα είναι σήμερα.
-Θα μπορούσα να σας βοηθήσω με κάτι άλλο;
- …
-Σας ευχαριστούμε που μας καλέσατε και παραμένουμε στη διάθεσή σας για οτιδήποτε επιπλέον χρειαστείτε. Καλή Χρονιά.