× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Προσεγγίζοντας τα παιδιά με αυτισμό μέσα από τις Κοινωνικές Ιστορίες

Η ΣΥΝ-εξέλιξη σε συνεργασία με τους ειδικούς, στο πλαίσιο του μήνα Ευαισθητοποίησης και Αποδοχής του Αυτισμού -Γράφει η Βίκυ Ασβεστά

Δημοσίευση 16/4/2021

Προσεγγίζοντας τα παιδιά με αυτισμό μέσα από τις Κοινωνικές Ιστορίες

Οι κοινωνικές ιστορίες εισήχθησαν το 1991, από την Carol Gray. Η ίδια εφάρμοσε αυτήν την προσέγγιση για να αντιμετωπίσει τις κοινωνικές και επικοινωνιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με αυτισμό.

Πρόκειται για μια μέθοδο που καταλήγει σε ένα κείμενο με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα άτομα με αυτισμό. Μια κοινωνική ιστορία ως μέθοδος απαιτεί μελέτη και σεβασμό της οπτικής γωνίας και του τρόπου αντίληψης του ατόμου με αυτισμό. Είναι μια μικρή ιστορία με ορισμένα χαρακτηριστικά, που περιγράφει καταστάσεις ή γεγονότα, γενικές ιδέες, πολιτισμικές αντιλήψεις ή κοινωνικές δεξιότητες, με τέτοιο τρόπο, ώστε να έχει νόημα για ανθρώπους με αυτισμό.

Με τη λογική αυτή, κάθε κοινωνική ιστορία απευθύνεται στις ανάγκες και προάγει την κοινωνική κατανόηση κι από τις δύο πλευρές, τόσο των ατόμων με αυτισμό, όσο κι εκείνων με τυπική ανάπτυξη, σε μία ισότιμη βάση. Συχνά, το αποτέλεσμα μια κοινωνικής ιστορίας είναι η ανανέωση της ευαισθησίας που δείχνει ο κόσμος για τα άτομα με αυτισμό και συγχρόνως η πρόοδος σε ότι αφορά τη συμπεριφορά των ίδιων των ατόμων με αυτισμό.

Μια κοινωνική ιστορία περιγράφει μια κοινωνική κατάσταση που είναι προβληματική για ένα παιδί με αυτισμό, ενώ ταυτόχρονα παρέχει οδηγίες για την εκδήλωση των κατάλληλων κοινωνικών αντιδράσεων. Ουσιαστικά, παρέχει ένα κοινωνικό σενάριο που μελετάει το παιδί με απώτερο σκοπό να μάθει πως μπορεί να αντιδράει σε μία κατάσταση που του προκαλεί άγχος, ανασφάλεια ή επιθετικότητα. Κάθε κοινωνική ιστορία είναι εξατομικευμένη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες και το μαθησιακό επίπεδο του κάθε παιδιού.

Οι κοινωνικές ιστορίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να επισημάνουν κάποιες αλλαγές και νέες ρουτίνες στο σχολείο, στο σπίτι, για να εξηγήσουν τα αίτια της συμπεριφοράς των άλλων και να διδάξουν κοινωνικές δεξιότητες. Πιο συγκεκριμένα:

-          Προετοιμάζουν τα άτομα με αυτισμό για γεγονότα που πρόκειται να συμβούν,

-          Διδάσκουν στο άτομο νέες δεξιότητες,

-          Διδάσκουν θετικές συμπεριφορές και περιορίζουν μη επιθυμητές συμπεριφορές άγχους.

Τα θέματα που διαπραγματεύονται είναι ποικίλα και δεν υπάρχουν νόρμες που να τα περιορίζουν. Το κάθε παιδί παρουσιάζει διαφορετικές ανάγκες που μας οδηγούν στη συγγραφή μιας κοινωνικής ιστορίας.

Συνήθως δεν χρειάζεται πολύς χρόνος για να αναγνωρίσει και να προσδιορίσει ένας γονιός ή ένας επαγγελματίας μια κατάσταση στην οποία θα μπορούσε να βοηθήσει μια κοινωνική ιστορία. Για παράδειγμα, οι γονείς ,μπορεί να σημειώσουν πως το παιδί τους δυσκολεύεται στη βόλτα με το αυτοκίνητο, στο να παίζει με άλλα παιδιά, στο να βιώνει ή και να εκφράζει τα συναισθήματα του. Μερικές φορές, τα ίδια τα άτομα με αυτισμό κάνουν ερωτήσεις ή σχόλια, προσδιορίζοντας έτσι τις δύσκολες ή δυσνόητες καταστάσεις που μπορεί να παρερμηνευτούν. Τότε, μια ιστορία αρχίζει να γεννιέται.

Στο εκπαιδευτικό περιβάλλον, τα θέματα των κοινωνικών ιστοριών είναι τόσο διαφορετικά και ατομικά, όσο και οι μαθητές για τους οποίους γράφονται. Μπορεί να περιγράφουν δεξιότητες που καλύπτονται σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ή να είναι η ανάλυση ενός στόχου σε βήματα. Συχνά οι κοινωνικές ιστορίες, χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν την καθημερινότητα της τάξης και τις μεταβολές αυτής της καθημερινότητας.

Οι κοινωνικές ιστορίες έχουν κι ένα άλλο ρόλο που είναι εξίσου σημαντικός και συχνά πρωταρχικός, την αναγνώριση της επιτυχίας! Κατά κανόνα, η πρώτη κοινωνική ιστορία ενός παιδιού, πρέπει να περιγράφει μια δεξιότητα ή κατάσταση στην οποία το παιδί γενικώς επιτυγχάνει και είναι χωρίς προβλήματα. Έτσι δίνεται στο παιδί η δυνατότητα να ταυτιστεί με μία ιστορία από την αρχή ως το τέλος γιατί σε αυτήν επιτυγχάνει και πριν καταπιαστεί με μικρές ή μεγαλύτερες προκλήσεις. Εκτός αυτού, «τα γραπτά μένουν» και γνωρίζουμε πως τα γραπτά βραβεία μπορεί να έχουν μεγαλύτερο νόημα για ένα παιδί με αυτισμό σε σύγκριση με τους προφορικούς επαίνους. Με τον τρόπο αυτόν δημιουργείται μια μόνιμη καταγραφή των ικανοτήτων του παιδιού που παρέχει στο παιδί πληροφορίες που είναι σημαντικές στο να αναπτύξει ένα θετικό αυτοσυναίσθημα.

*Βίκυ Ασβεστά, Λογοθεραπεύτρια

Συνεργάτης του Κέντρου Θεραπευτικής Παρέμβασης «Λέξημα»

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΥΓΕΙΑ

Κανένα νέο κρούσμα στη Λέσβο

Σύμφωνα με τη γεωγραφική κατανομή του ΕΟΔΥ
ΥΓΕΙΑ

Τέλος τα εμβόλια της AstraZeneca για την ΕΕ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση βάζει στον πάγο την προμήθεια του εμβολίου της AstraZeneca και θα στραφεί σε άλλες εταιρίες για τον εμβολιασμό του πληθυσμού της.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΓΕΙΑ

«Ρωτούσαν αν ζω ή αν πέθανα»

Η συγκλονιστική μαρτυρία του Μαρίνου Ζαχαρίου που μεταφέρθηκε με κάψουλα στην Αθήνα. Οι μέρες του στην εντατική, ο φόβος του θανάτου και η επιστροφή του
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

Στο λάκκο της Κουκούγας

Εξερευνώντας τον καταρράκτη του Σκουτάρου-Γράφει ο ΣΤΡΑΤΗΣ ΖΓΟΥΡΝΙΟΣ
ΥΓΕΙΑ

Έρχονται τα πιστοποιητικά εμβολιασμού

Από τον Ιούνιο για τους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης-Δήλωση της πρόεδρου της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν
ΥΓΕΙΑ

3 νέα κρούσματα στη Λέσβο

Σύμφωνα με την γεωγραφική κατανομή του ΕΟΔΥ
ΥΓΕΙΑ

16 κρούσματα στη Λέσβο

Σύμφωνα με τη γεωγραφική κατανομή του ΕΟΔΥ
ΥΓΕΙΑ

2.691 κρούσματα ‑ 63 νεκροί ‑ 749 διασωληνωμένοι

Η πορεία της πανδημίας στη χώρα μας το τελευταίο εικοσιτετράωρο
ΓΕΥΣΗ

Χρυσή διάκριση για την εταιρεία Mia Elia από το Πλωμάρι

Σε έναν από τους σημαντικότερους διαγωνισμούς ελαιολάδων τα Διεθνή Βραβεία Ελαιολάδου Βερολίνου
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΓΕΙΑ

«Από το κακό στο χειρότερο η κατάσταση στο Κέντρο Υγείας Αντισσας»

Σε απελπισία οι επιμελητές γιατροί που εφημερεύουν χωρίς νοσηλευτή και οδηγό ασθενοφόρου, δηλώνει ο γιατρός και αντιδήμαρχος Μιχάλης Ρούσσης
ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΓΕΙΑ

124 εισαγωγές Covid στο Νοσοκομείο για το 2021

Έκκληση για προσέλευση την προκαθορισμένη ώρα στο ραντεβού τους και όχι νωρίτερα, έκανε ο πρόεδρος Γ. Καμπούρης
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΥΓΕΙΑ

12 νέα κρούσματα στη Λέσβο

Σύμφωνα με την γεωγραφική κατανομή του ΕΟΔΥ