ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Από το τραύμα της προσφυγιάς, στην αγάπη για τη μόρφωση
Πολωνοί, Ισπανοί και Αθηναίοι ξεναγούνται αυτές τις μέρες στο νησί μας- Για το πρόγραμμα Erasmus μίλησε η καθηγήτρια Κ. Σελάχα από το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας
Γράφει η ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ Δημοσίευση 17/6/2021
Έχοντας κατακτήσει πλούσια εμπειρία από την εκμάθηση σε πρόσφυγες και μετανάστες της ελληνικής γλώσσας, το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας συνεργάζεται με ακαδημαϊκούς και άλλους φορείς από την Ισπανία, την Πολωνία και την Αθήνα μέσω του προγράμματος Erasmus+ για να δημιουργήσουν από κοινού έναν εκπαιδευτικό οδηγό διδασκαλίας σε πρόσφυγες και μετανάστες.
Το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας θα προσφέρει στον εν λόγω Οδηγό ένα πολύ σημαντικό μέρος που αφορά στο ψυχολογικό κομμάτι της αντιμετώπισης του τραύματος των προσφύγων μέσα στην τάξη έτσι ώστε ο εκπαιδευτής να είναι προετοιμασμένος να βοηθήσει τους μαθητές και τις μαθήτριες να μπουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, να μάθουν αλλά και να ενδυναμωθούν ψυχικά απ’αυτή.
Από την περασμένη Δευτέρα το προσωπικό του σχολείου επιδίδεται σε 6ωρα σεμινάρια και ξεναγήσεις των επισκεπτών στη Λέσβο από την Πολωνία, την Ισπανία και την Αθήνα. Για τη μοναδική εμπειρία, αλλά και συνεισφορά της ίδιας και του σχολείου μίλησε στο ρ/σ του «Ν» στους 99 στα fm και την εκπομπή «Ανθέων 99», η καθηγήτρια, Κατερίνα Σελάχα. Από τα πρώτα σχόλιά της είναι ότι οι ξένοι επισκέπτες είναι ενθουσιασμένοι από τη Λέσβο, το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους, τον Μόλυβο και την Ερεσό.
Το πρόγραμμα που υλοποιεί το σχολείο με επικεφαλής την Πολωνία εντάσσεται στο Erasmus+ για τη στήριξη της εκπαίδευσης, της κατάρτισης, της νεολαίας και του αθλητισμού στην Ευρώπη. Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην κοινωνική ένταξη, στην πράσινη και στην ψηφιακή μετάβαση, στηρίζει επίσης τον ευρωπαϊκό πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων.
«Στο δικό μας πρόγραμμα, του οποίου ηγείται το ίδρυμα ad meritum της Πολωνίας συμμετέχει το ΣΔΕ Μυτιλήνης, η Συνεργασία Ενεργών Πολίτών από την Αθήνα, το Πανεπιστήμιο Fue Uji από την Ισπανία» εξηγεί η κ. Σελάχα. Σκοπός του προγράμματος είναι η πρόταση μιας νέας φόρμουλας εκπαίδευσης επικεντρωμένη στη διευκόλυνση της άτυπης εκμάθησης ξένων γλωσσών των μεταναστών και προσφύγων για την παροχή πιο αποτελεσματικών προγραμμάτων που υποστηρίζουν τη διαδικασία ένταξης στην κοινωνία φιλοξενίας. Είναι ένας ολοκληρωμένος οδηγός εκμάθησης μιας οποιασδήποτε Ευρωπαϊκής Γλώσσας που παρέχει γνώσεις για τις αξίες, τον πολιτισμό, την καθημερινότητα, ακόμα και τις παθογένειες του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής.
Είναι μέρος της εκπαίδευσης ενηλίκων και είναι ένα είδος άτυπης εκπαίδευσης που είναι μια προκαθορισμένη και προγραμματισμένη διαδικασία με βασικό χαρακτηριστικό την αλληλεπίδραση.
«Το πρόγραμμά μας ονομάζεται ΤΤΤ-Ι ,αρκτικόλεξο για τις λέξεις τη φράση Train the trainer of Immigrants και όπως είπα είναι μια πρόταση για άτυπη εκπαίδευση έτσι ώστε να βοηθήσει τους πρόσφυγες και μετανάστες να συμπεριληφθούν όσο γίνεται πιο γρήγορα και πιο ομαλά στην ευρωπαϊκή κοινωνία και έχει πολλές διαφορετικές εκπαιδευτικές ενότητες» προσθέτει.
Είναι ένα διετές πρόγραμμα που ξεκίνησε το Φθινόπωρο του 2019 και ολοκληρώνεται αυτό το Φθινόπωρο.
«Χρησιμοποιούμε πολύ και τις νέες τεχνολογίες κι αυτό το αρχίσαμε πριν από τους περιορισμούς που επιβλήθηκαν λογω covid. Στήνουμε ένα cyber café sto οποίο θα ανεβάσουμε όλη τη δουλειά που έχει γίνει αυτά τα δύο χρόνια κι έτσι. Ο σκοπός είναι να εκπαιδεύσουμε όσο καλύτερα γίνεται τους εκπαιδευτές των προσφύγων για να κάνουν αυτή τη δουλειά. Έτσι ο κάθε οργανισμός έχει αναλάβει ένα ξεχωριστό κομμάτι αυτής της διαδικασίας. Για παράδειγμα οι Πολώνοί εταίροι έχουν αναλάβει το κομμάτι της γλώσσας, οι Ισπανοί της ένταξης στην Ευρωπαϊκή κοινωνία» ανέφερε.
Για το ψυχολογικό μέρος που έχει αναλάβει το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, η κ. Σελάχα μιλώντας και από την εμπειρία της επεσήμανε ότι προϋποθέτει μια σειρά από τακτικές που πρέπει να εφαρμόσει ο δάσκαλος μέσα στην τάξη από την αρχή πριν ακόμη εντοπίσει κάποιο πρόβλημα για να μπορέσει να υποστηρίξει το δέσιμο της τάξης και τη δημιουργία θετικού κλίματος που είναι απαραίτητο για τη μάθηση: «Ο τομέας της θετικής ψυχολογίας έχει να μας βοηθήσει πολύ σ’αυτό».
Παράλληλα όμως ο οδηγός αυτός βοηθάει και τον δάσκαλό να θέσει και όρια, μέχρι πού μπορεί να βοηθήσει κι από ποιο σημείο πρέπει να παραπέμψει ένα μαθητή ή μια μαθήτρια σε ειδικό, επίσης πώς μπορεί να προστατέψει ο δάσκαλος και τον εαυτό του από αυτό που ονομάζουμε δευτερογενές τραύμα.