Τα βιβλία και τα παραμύθια είναι αυτά που μένουν στις ψυχές των παιδιών!
Γραφει η ΑθαΝασια Δαφιώτη
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 1/5/2019
Ωραίες οι λαμπάδες, τα σοκολατένια αυγά και οι λαγοί, μα λίγες μέρες μετά το Πάσχα, και εν μέσω διακοπών, τι μένει από αυτά; Κάτι που θα μείνει είναι σίγουρα ένα καλό βιβλίο, πάρτε λοιπόν το παιδί σας, το βαφτιστήρι σας, το εγγόνι σας, και κάντε μια βόλτα από ένα βιβλιοπωλείο! Κάντε του ένα δώρο πολύτιμο που θα το ταξιδέψει! Ακόμα καλύτερα να κάνετε αυτό το ‘’ταξίδι’’ μαζί!
Ο Θόδωρος Γραμματάς, επισημαίνει τον παιδευτικό χαρακτήρα των παραμυθιών, μύθων ή αφηγήσεων και παρατηρεί μεταξύ άλλων:
Οι θρύλοι και τα παραμύθια, οι λαϊκές δοξασίες και οι αφηγήσεις, αποτελούν ανέκαθεν τροφή για την διαπαιδαγώγηση, τη διασκέδαση και τη μόρφωση των παιδιών, αφού με το πλούσιο και πολυδιάστατο περιεχόμενό τους συμβάλλουν ποικιλότροπα στην ανάπτυξη της φαντασίας και της ψυχο-πνευματικής ωριμότητας, της κρίσης και της ιστορικής εμπειρίας τους.[1]
Με παρόμοιο τρόπο η Μαριάνθη Κουλουμπή-Καπλάνογλου, επισημαίνει τη διαδικασία με την οποία η παραμυθιακή αφήγηση εισάγεται σε πλήθος πολιτισμικών εκφράσεων στο χώρο του θεάματος:
Στις μέρες μας η σημασία του όρου «παραμύθι» συνεχώς διευρύνεται, ενώ επίσης παραμυθιακά μοτίβα και θέματα εισάγονται ως επανασηματοδοτούμενες αφηγηματικές μονάδες στον καθημερινό λόγο και στη σύγχρονη πολιτισμική παραγωγή, στα έντυπα, στην εικόνα, στο θέατρο, στον κινηματογράφο, σε άλλες μορφές τέχνης, από την όπερα έως τη νεοαφήγηση, ή στον κόσμο των νέων τεχνολογιών και στην βιομηχανία του θεάματος.[2]
Η Λίλη Λαμπρέλλη, τονίζει ότι «τα παραμύθια έχουν έναν κύριο στόχο, είναι απελευθερωτικά. […] Ο υπέρτατος σκοπός των παραμυθιών, είναι η μέσα από βήματα ελευθερίας αποδοχή της ζωής».[3]
Ο Δημήτρης Προύσαλης παραθέτει κατά τη διάρκεια ραδιοφωνικής συνέντευξης μερικά σημαντικά χαρακτηριστικά του παραμυθιού:
Ως υλικό μπορεί ταυτόχρονα να σε διασκεδάζει αλλά και να σε στηρίζει, να σε ενθαρρύνει, να σε συμβουλεύει και να σε παρηγορεί. Κινείται μέσα στα όρια της υπερβολής και των αντιθέσεων. Είναι ταυτόχρονα καράβι και ταξίδι και αποτελεί τόπο συνάντησης του ασυνείδητου και του ονειρικού με στοιχεία ρεαλιστικά αλλά έχει επιρροές από όλα τα είδη της λαϊκής προφορικής δημιουργίας (θρύλο, μύθο, παραδόσεις), στοιχεία από τις αρχαίες γραμματείες και την μυθολογία κάθε λαού αλλά και την λόγια λογοτεχνία. Μέσα από ψέματα κρύβει μεγάλες αλήθειες για τη ζωή που τις δοκίμασε ο χρόνος και αποτελούν συμπύκνωση σοφίας και γνώσης.[…] Επίσης οι παραμυθιακοί ήρωες είναι τα απόλυτα ενεργητικά πρότυπα αφού δεν κάνουν πίσω σε καμία δυσκολία». [4]
Μια τέτοιου είδους προσέγγιση, που εμπλέκει τις ζωτικές λειτουργίες της ύπαρξης μέσα από την στερεότυπη μορφολογία των παραμυθιών στην διαρκή συνδιαλλαγή τους με το φανταστικό, τοποθετεί το βιβλίο με τις ιστορίες και τα παραμύθια στην πρώτη θέση προτίμησης μου στην λίστα των δώρων για παιδιά.
Προτείνω συνεπώς, ανεπιφύλακτα, κάποια βιβλία σε μια προσπάθεια να σας διευκολύνω στην επιλογή και την αναζήτηση σας.
Από τις μικρότερες ηλικίες προς τις μεγαλύτερες! Διαβάστε στο παιδί σας, θα είναι τα πιο σημαντικά λεπτά της μέρας σας!
ΟΙ ΠΙΟ ΩΡΑΙΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ Δέκα συγγραφείς γράφουν ιστορίες για το ελληνικό Πάσχα, εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ.
30 ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΑΣΧΑ εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ.
ΠΟΥ ΠΗΓΕ ΤΟ ΠΑΣΧΑ Βαγγέλης Ηλιόπουλος εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗΣ.
ΠΑΣΧΑΛΙΝΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ.
ΠΡΟΒΑΤΑ ΕΝΩΜΕΝΑ ΠΟΤΕ ΚΥΝΗΓΗΜΕΝΑ Δημήτρης Μπογδάνος εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.
Ο ΦΙΛΟΣ ΜΟΥ Ο ΓΚΡΕΓΚΟΥΑΡ Μαριέττα Κόντου εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.
ΠΑΣΧΑΛΟΣΟΥΠΙΤΣΑ Γιώργος Λεμπέσης εκδόσεις Ψυχογιός.
Αναζητήστε τα ! Είναι ένα και ένα! Και για όλα τα γούστα! Καλή σας και γόνιμη ανάγνωση!