Σκάφη από την Τουρκία και στο λιμάνι της Πέτρας
Αποκαταστάθηκε με ΦΕΚ έπειτα από προσπάθεια των φορέων του νησιού η αδικία να μην συμπεριληφθεί η δεύτερη πύλη της Λέσβου στη δυνατότητα προσέγγισης σκαφών
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 25/8/2021
Αποκαταστάθηκε μετά από αγώνα δρόμου των τουριστικών φορέων του νησιού μας και του αντιπροέδρου του Λιμενικού Ταμείου Λέσβου η αδικία εις βάρος της δεύτερης πύλης εισόδου του νησιού μας στην Πέτρα, η οποία δεν είχε συμπεριληφθεί στο αρχικό ΦΕΚ της 11ης Αυγούστου για την είσοδο ιδιωτικών και επαγγελματικά σκάφη αναψυχής (γιοτ) από την Τουρκία.
Όπως είχε αναφέρει αναλυτικά το «Ν» σε σχετικά ρεπορτάζ τις προηγούμενες ημέρες, άνοιξε ο δρόμος με σχετικό νομοθέτημα για την είσοδο εμβολιασμένων ή με αρνητικό rapid και μοριακό τεστ, Τούρκων τουριστών οι οποίοι θα έρχονται στη χώρα μας με ιδιωτικά ή επαγγελματικά τουριστικά σκάφη.
Στο αρχικό ΦΕΚ αξίζει να σημειωθεί, ότι για το σκοπό αυτό είχε συμπεριληφθεί μόνο το λιμάνι της Μυτιλήνης και όχι το λιμάνι της Πέτρας ως δεύτερη πύλη εισόδου του νησιού.
Μόνο ένα λιμάνι
Αναφερόμενος στο θέμα ο τουριστικός πράκτορας Βαγγέλης Γίγκερης ο οποίος δραστηριοποιείται ως τουριστικός και ναυτιλιακός πράκτορας στη Βόρεια Λέσβο, σημείωσε πως προκλήθηκε θύελλα αντιδράσεων κυρίως όταν διαπιστώθηκε πως για το νησί της Σάμου είχαν συμπεριληφθεί στο ΦΕΚ και τα δύο λιμάνια του, δηλαδή το Πυθαγόρειο και το Βαθύ.
«Η αρχική πληροφόρηση που είχαμε σημείωσε, είναι ότι στο ΦΕΚ θα συμπεριληφθεί μόνο μία πύλη εισόδου για κάθε νησί για την είσοδο των σκαφών από την Τουρκία. Αν και το γεγονός μας δυσαρέστησε, δείξαμε κατανόηση, θεωρώντας μάλιστα ότι στην περίπτωση αυτή θα επιλεγεί το λιμάνι της πρωτεύουσας δηλαδή η Μυτιλήνη ως πύλη εισόδου. Με έκπληξη ωστόσο διαπιστώσαμε στη συνέχεια ότι το ΦΕΚ της 11ης Αυγούστου περιλάμβανε ειδικά για το νησί της Σάμου δύο πύλες εισόδου. Έλεγε συγκεκριμένα ότι ο πρώτος κατάπλους στην ελληνική Επικράτεια «επιτρέπεται αποκλειστικά στους λιμένες Καβάλας, Μυτιλήνης, Χίου, Βαθέως και Πυθαγορείου Σάμου, Μύρινας Λήμνου, Αγίας Μαρίνας Λέρου, Σύμης, Καλύμνου, Σκάλας Πάτμου, καθώς και στους τουριστικούς λιμένες Κω και Ρόδου».
Σημείο το οποίο θα ήθελα να τονίσω είναι ότι με αυτό το ΦΕΚ δεν θα επιτρεπόταν η είσοδος στο Λιμένα Πέτρας για πλοία που προέρχονται από την Τουρκία, ο οποίος πληρούσε και πληροί όλες τις προϋποθέσεις για την ασφαλή και απρόσκοπτη πρώτη είσοδο στην Ελλάδα.
Αγώνας δρόμου
Αντιλαμβάνεται κανείς την έκπληξη και τη δυσαρέσκειά μας με την εξέλιξη αυτή. Άμεσα ωστόσο και αυτό οφείλω να το επισημάνω, κινηθήκαμε ενωμένοι όλοι οι φορείς προκειμένου να καταφέρουμε σε επόμενο ΦΕΚ μία εβδομάδα αργότερα με Κοινή Υπουργική Απόφαση στην οποία επισημαίνονται οι ίδιοι όροι και προϋποθέσεις για την είσοδο στην χώρα και τους λιμένες πρώτου κατάπλου στην ελληνική Επικράτεια για πλοία που προέρχονται από την Τουρκία, να συμπεριληφθεί και το λιμάνι της Πέτρας, ως δεύτερη πύλη εισόδου για το νησί μας.
Να σημειωθεί ότι ισχύει η ρύθμιση αυτή ισχύει για ιδιωτικά ή επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με μάξιμουμ 49 άτομα και όχι για ακτοπλοϊκή σύνδεση ημερόπλοιου όπως είναι τα λεγόμενα «καραβάκια» που ενώνουν τα ελληνικά με τα τουρκικά παράλια.
Σε αυτό το σημείο τονίζω και ευχαριστώ για την ιδιαίτερη συμβολή τους τον Αντιπροέδρο του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου Κώστα Παπαδόπουλο και τον Χαράλαμπο Αθανασίου. Τέλος θα ήθελα να ευχαριστήσω και τους Προέδρους του Επιμελητήριου Λέσβου κο Μυρσινιά Ευάγγελο, της Ένωσης Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Λέσβου κο Χατζηκυριάκο Παναγιώτη, όπως επίσης τον περιφερειάρχη κ. Μουτζούρη Κωνσταντίνο και τον Δήμαρχο Δυτικής Λέσβου κ.Βέρρο Ταξιάρχη για την υποστήριξη και την βοήθεια τους».
Εκπτώσεις για την προσέγγιση σκαφών
Αναφερόμενος ο τουριστικός πράκτορας Βαγγέλης Γίγκερης στην σημασία αυτής της τροποποίησης σημείωσε ότι αποτελεί πρωταρχικής σημασίας ζήτημα η πύλη της Πέτρας να είναι μέσα στο παιχνίδι και να υπάρχει δυνατότητα στα τουριστικά και τα ιδιωτικά σκάφη από την Τουρκία να έχουν πρόσβαση στη βόρεια Λέσβο.
«Από την πλευρά μας ως τουριστικό γραφείο προκειμένου να προσελκύσουμε σκάφη και τουρίστες στην περιοχή μας, προσφέρουμε σημαντικές εκπτώσεις για τις οποίες έχουν ενημερωθεί οι Τούρκοι ιδιοκτήτες σκαφών. Ο λεγόμενος τουρισμός των ιδιωτικών σκαφών, γνωστός και ως γιότινγκ δυστυχώς στη Λέσβο δεν γνωρίζει μεγάλη άνθηση όπως σε άλλα νησιά όπως Κως και η Λέρος που είναι πρώτες στον τομέα αυτό με πάνω από 1.500 σκάφη το χρόνο σε ομαλές συνθήκες φυσικά. Στο δικό μας νησί συνήθως δεν ξεπερνάμε τα 250 σκάφη».
Πότε θα ξεκινήσουν τα καραβάκια;
Αναφερόμενος ο Βαγγέλης Γίγκερης στο ζήτημα των ακτοπλοϊκών δρομολογίων που συνδέουν τη Λέσβο με τα απέναντι παράλια σημείωσε πως προς το παρόν τουλάχιστον δεν υπάρχουν εξελίξεις, πρόσθεσε όμως ότι γίνονται προσπάθειες ώστε να ανοίξουν οι γραμμές τους επόμενους μήνες.
«Οι απώλειες στην τουριστική αγορά των νησιών μας και των απέναντι παραλίων της Τουρκίας είναι πολύ μεγάλες από τη διακοπή των ακτοπλοϊκών συνδέσεων με τα καραβάκια. Από το 2011 – 2012 που αυξήθηκε το ενδιαφέρον των Τούρκων τουριστών για τα νησιά μας, έως το 2019 είχαμε μία πολύ καλή κινητικότητα η οποία αποτέλεσε τονωτική ένεση για την αγορά μας και ένας πρόσθετος σημαντικός πόρος για τις επιχειρήσεις που εμπλέκονται στον τουρισμό. Ελπίζουμε η κατάσταση να ομαλοποιηθεί ώστε από τη νέα τουριστική σεζόν οι συνδέσεις να πραγματοποιούνται κανονικά και να επωφεληθούν από αυτές όσο γίνεται οι επιχειρήσεις που σήμερα αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης».