«Αντιδεοντολογική η εξαφάνιση της έκθεσης στη Δημοτική Πινακοθήκη»
Η επιστημονική υπεύθυνη, Νάσια Χουρμουζιάδη μίλησε στο «Ν» με αφορμή την ανακοίνωση της «Πυξίδας»
Γράφει η ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ Δημοσίευση 4/11/2021
Για τη μυστηριώδη και αν μη τι άλλο αντιδεοντολογική εξαφάνιση της καινοτόμας και μόνιμης έκθεσης στη Δημοτική Πινακοθήκη Μυτιλήνης που είχε δημιουργήσει το Εργαστήριο Μουσειολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου με τη χρηματοδότηση απογόνων του Χαλήμ Μπέη, μίλησε στο ρ./σ του «Ν» στους 99 στα fm και την εκπομπή «Ανθέων 99» η επιστημονική υπεύθυνη της έκθεσης, Νάσια Χουρμουζιάδη.
Το θέμα ανέδειξε με ανακοίνωσή της η δημοτική παράταξη Μυτιλήνης «Με πυξίδα τον πολίτη» με επικεφαλής την Εριφύλη Χιωτέλλη.
Η Νάσια Χουρμουζιάδη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου αναφέρθηκε στην έκθεση ως την πρώτη στη Μυτιλήνη που αναφέρεται στην πρόσφατη ιστορία του νησιού, ότι η ιστορία του κτηρίου της δημοτικής πινακοθήκης ξεκινά από μια μουσουλμανική κοινότητα και συμβολικά θα ήταν πολύ ενδιαφέρουσα να είναι επισκέψιμη με αφορμή τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση.
Η ίδια δεν ρωτήθηκε ποτέ για την «εξαφάνισή» της και δεν γνωρίζει ούτε πού φυλάσσεται, ούτε πώς!
Ακούστε τι μας είπε:
Στην προκειμένη περίπτωση, η έκθεση παρουσίαζε την οικογένεια του Χαλήμ Μπέη, μια οικογένεια που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της πόλης της Μυτιλήνης. Η θετική συμβολή της οικογένειας δεν τεκμηριώνεται μόνο μέσα από την ακαδημαϊκή ιστορική έρευνα ή μόνο τα λαμπρά οικοδομήματα που προβάλλει, σήμερα, η πόλη στους επισκέπτες της, αλλά και από το γεγονός ότι όταν ο ίδιος ο Χαλήμ πέθανε, έκλεισαν όλα τα μαγαζιά -μουσουλμανικά και χριστιανικά- για να εκφράσει όλη η πόλη τη θλίψη της για το χαμό του.
Η έκθεση παρουσίαζε επομένως την καθημερινή ζωή της μουσουλμανικής κοινότητας της Μυτιλήνης του τέλους του 19ου και της αρχής του 20ου αιώνα. Αναδείκνυε, την εκπαίδευση, την οικονομία, την κουλτούρα, τη λατρεία και τις στενές σχέσεις της με τη χριστιανική κοινότητα (πχ τη στενή φιλία και συνεργασία με την οικογένεια Κουρτζή στην οποία άλλωστε μεταβίβασε και μεγάλο μέρος της περιουσίας της εν όψει της Ανταλλαγής το 1923).