× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Τι να φταίει;

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ

Δημοσίευση 4/12/2021

Τι να φταίει;

Τέτοιες μέρες με βοριάδες που κάνουν τα τζάμια να τρίζουν, τα κεραμίδια να στάζουν, τα δέντρα να χάνουν μεγάλα κλαριά τους κάποιες ψυχές ξεχασμένες από θεό και ανθρώπους προσπαθούν να προφυλαχτούν και να διώξουν κάτι που τους ενοχλεί.

Γιατί οι άλλοι, εμείς δηλαδή, η κοινωνία το έχουν χαρακτηρίσει κακό, αποτρόπαιο, παράνομο. Ένα τέτοιο γεγονός, που στα παλιά χρόνια σημάδευε τους ανθρώπους, καθόταν πάνω τους σαν ρετσινιά, περιγράφει σε χρονογράφημά του, ο Στράτης Μυριβήλης, κατά τον Γενάρη του μακρινού 1926. Τότε παρόμοια θέματα συνηθιζόταν να παρουσιάζονται, στις εφημερίδες, με όλα τα στοιχεία τους, ονόματα, περιοχές της πόλης. Έτσι εκτός της δύσκολης θέσης που βρισκόταν το άτομο μάθαιναν κι οι άλλοι την κατάστασή του κι ήταν αρνητικά δακτυλοδεικτούμενο από κει και πέρα.

Ένα τέτοιο βράδυ δυο σκιές, ενός μη νόμιμου ζευγαριού, παράτησαν σ’ ένα χαντάκι στην είσοδο της Μυτιλήνης κάτι σαν δέμα. Οι γείτονες που νοιάστηκαν είδαν ότι ήταν ένα φασκιωμένο, αβάφτιστο βρέφος, καθώς έγραφε το σημείωμα που το συνόδευε.

Το πήραν και αντί να φροντίσουν για την υγεία του βρήκαν παπά κι άρχισε μια προσπάθεια μεταφοράς του βρέφους, της κολυμπήθρας και των χρειαζούμενων μες τα μεσάνυχτα, την παγωνιά και το σκοτάδι σε παρακείμενο εκκλησάκι για να βαφτιστεί, μη τυχόν και πάει αβάφτιστο. Μ’ αυτά κόντεψαν να το πεθάνουν, για να κάνουν το πρέπον θρησκευτικά και κοινωνικά.

Ο Μυριβήλης τους περιλαβαίνει όλους με την πένα του. Πρώτα τους γείτονες οι οποίοι «είναι οι ίδιοι θύματα και δημιουργήματα του κοινωνικού και ψευτοηθικού συστήματος μέσα στο οποίο κινούμεθα όλοι». Γιατί έτσι «τους άφησε να πιστεύουν το σκολειό τους, η παράδοσίς τους και η θρησκεία του, διδασκόμενη από αμαθείς και αισχροκερδείς παπάδες». Πάει μετά στους παπάδες και διαπιστώνει ότι είναι «αμόρφωτοι, κακοπληρωμένοι, άκαρδοι και απολίτιστοι και εντούτοις τόσο η Πολιτεία όσο και η Εκκλησία τους επιτρέπει να εξασκούν το επάγγελμα του ’’αντιπροσώπου του Χριστού’’».

Θυμήθηκα τούτα με αφορμή τον πρόσφατο θάνατο του μικρού Ρομά κοριτσιού στη μηχανικά ανοιγόμενη πόρτα, όπου όλοι προσπερνούσαν με αδιαφορία και μετά έψαχναν για το ιδιοκτησιακό καθεστώς του κτηρίου, για την ευαισθησία των περαστικών, των φορέων, του κράτους. Κι αυτό μέχρι να σιγάσει ο αχός όλων μας, μέχρι να γίνει άλλο ένα παρόμοιο γεγονός.

Μήπως «είμαστε μια κοινωνία αισχρών Φαρισαίων, ένα πλήθος τάφων λαμπρώς κεκονιαμένων έξωθεν, αλλά με βρωμερόν περιεχόμενον», όπως γράφει ο χρονογράφος; Κι αν αναφωνήσουμε μαζί του στο τέλος «Πούντος όμως ο νέος Μεσσίας που θα γκρεμίσει για να ξαναχτίσει;», θα γίνει κάτι ή πρέπει να γίνουμε εμείς οι εκδικητές και η νέα σπορά πάνω στα άρρωστα μυαλά;

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΑΧΙΝΟΣ

Πάτησε τον Αχινό, 23/1/2022

Το καυστικό σχόλιο της ημέρας!
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Εμβατήριο για μετέωρο φυλακισμένο

Γράφει ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΜΑΡΙΝΑΤΟΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Αναπτυσσόμεθα

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Με μια ανάσα!

Γράφει η ΕΙΡΗΝΗ ΛΑΓΟΥΤΑΤΖΗ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ανεμοδαρμένοι καιροί

Γράφει ο ΦΡΑΝΤΖΗΣ ΚΑΡΑΔΟΥΚΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Έφυγε από την ζωή ο Μυτιληνιός Αναστάσης Μοσχονησίου

Ζούσε μόνιμα στην Βοστώνη των ΗΠΑ και πρωτοστάτησε στη δημιουργία του Παλλεσβιακού Συλλόγου Βοστώνης
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Μαμά σ` αγαπώ

Γράφει η ΣΕΒΑΣΤΗ ΣΚΟΥΦΟΓΛΟΥ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η αποτελεσματικότητα/όφελος των νέων μέτρων στη Ελλάδα και στην Περιφέρεια Β. Αιγαίου

Οι στόχοι του εμβολιαστικού προγράμματος- Γράφει ο ΘΟΔΩΡΟΣ ΜΟΝΟΚΡΟΥΣΟΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Είναι θέμα Δημοκρατίας!

#με_τον_Βαξεβανη, #με_την_Παπαδάκου
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Φωναχτές σκέψεις

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

«Ekstra» μαθήματα δημοσιογραφίας

Γράφει ο: ΜΙΧΑΛΗΣ ΨΥΛΟΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Καθαρή Ενέργεια για τα νησιά της Ευρώπης, το Πρόγραμμα REACT

Γράφουν οι ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΒΑΚΑΛΗΣ και ΔΙΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ*