13χρονος Παλαιστίνιος διδάσκει ελληνικά μέσω facebook!
O πατέρας του αγνοείται από το 2011 στη Γάζα και η οικογένειά του δέχονταν διώξεις από τότε που θυμάται τον εαυτό του
Γράφει η ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ Δημοσίευση 25/6/2019
O πατέρας του αγνοείται από το 2011 στη Γάζα και η οικογένειά του δέχονταν διώξεις από τότε που θυμάται τον εαυτό του.
Ο Sabri Madi βρέθηκε στη Λέρο με τη μητέρα και την αδερφή του, γνώρισε το άτυπο Κέντρο Εκπαίδευσης LEDU, λάτρεψε τα ελληνικά και τα διδάσκει μέσω της σελίδας του στο facebook σε άλλους πρόσφυγες ανά την Ελλάδα.
Όπως όλοι οι έφηβοι, ο Sabri Madi, χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να επικοινωνήσει και να συνδεθεί με τον κόσμο. Μέσω εφαρμογών, όπως το Facebook, ο 13χρονος Παλαιστίνιος μοιράζεται τα νέα του με φίλους και συγγενείς του στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. Και αυτοί με τη σειρά τους βρίσκονται ανάμεσα στους 900 ακόλουθους της σελίδας “Learn Greek” – «Μάθε ελληνικά» που δημιούργησε ο Sabri τον περασμένο Φεβρουάριο, μεταδίδοντας τις γνώσεις που αποκομίζει καθημερινά από το LEDU – το κέντρο μη τυπικής εκπαίδευσης στη Λέρο, που λειτουργεί από το 2017 με τη στήριξη της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και εταίρων της.
Ο Sabri έφτασε πέρσι τον Δεκέμβριο με μια βάρκα από την Τουρκία στη Λέρο, μαζί με τη 41χρονη μητέρα του, Ghada και την 11χρονη μικρότερη αδερφή του, Sojoud. Ο πατέρας του αγνοείται από το 2011 στη Γάζα. Οι καθημερινές απειλές σε βάρος της οικογένειάς του, την ανάγκασαν να αναζητήσει καταφύγιο στην Ευρώπη. Κατάφεραν να συγκεντρώσουν χρήματα μόνο για τρεις, και αποφάσισαν από την οικογένεια, να είναι η μητέρα με τα δύο μικρότερα παιδιά, τον Sabri και τη Sojoud.
Λίγο μετά την άφιξή τους στην Ελλάδα, ο Sabri ξεκίνησε καθημερινά μαθήματα στο LEDU και γρήγορα εντυπωσιάστηκε με την ελληνική γλώσσα και τη γραμματική της. «Μου αρέσει ο ήχος των ελληνικών λέξεων», λέει ο Sabri, «τα μαθαίνω πολύ γρήγορα». Ο νεροχύτης, το πιρούνι, η κατσαρόλα, το τηγάνι, είναι μεταξύ των τελευταίων προσθηκών στο ελληνικό του λεξιλόγιο που μοιράζεται με τους ακόλουθους της σελίδας του. Ο νεαρός Παλαιστίνιος πιστεύει ότι οι πρόσφυγες που φθάνουν στην Ελλάδα πρέπει να καταβάλουν προσπάθεια να μάθουν τη γλώσσα και είναι αποφασισμένος να τους βοηθήσει.
Στο LEDU ο Sabri απολαμβάνει επίσης την εκμάθηση αγγλικών, μαθηματικών και πληροφορικής, ενώ συμμετέχει στις εικαστικές δράσεις και τα αθλήματα. Όμως, το αγαπημένο του μάθημα είναι τα ελληνικά. Κάθε νέα λέξη που του κάνει εντύπωση, δημοφιλείς ελληνικές εκφράσεις και οι κανόνες της γραμματικής, «ανεβαίνουν» αμέσως στη σελίδα του στο Facebook. Βοηθά επίσης τους διαδικτυακούς του φίλους να παρακολουθήσουν τα μαθήματά του μεταφράζοντας τις νεοαποκτηθείσες γνώσεις του και μεταγράφοντας τη σωστή προφορά τους στα αραβικά. Τη σελίδα του ακολουθούν κυρίως αραβόφωνοι πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο στην Ελλάδα, οι οποίοι στην πλειονότητά τους δεν έχουν πρόσβαση σε τακτικά μαθήματα ελληνικής γλώσσας.
Τα «likes» και τα επιδοκιμαστικά σχόλια που λαμβάνει κάθε ανάρτησή του, δείχνουν ότι οι προσπάθειες και η πρωτοβουλία του Sabri εκτιμώνται.
Το κέντρο μη τυπικής εκπαίδευσης LEDU λειτουργεί η μη κυβερνητική οργάνωση ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Υποστήριξη Νέων, εταίρος της Ύπατης Αρμοστείας, με πόρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στόχος είναι η ενίσχυση των δεξιοτήτων των μαθητών και μαθητριών προσφύγων, ηλικίας από έξι έως 18 ετών, προκειμένου να συνδεθούν ξανά, ή για πρώτη φορά, με την εκπαιδευτική διαδικασία.
Η Άννα Μαρία Παλυβού, συντονίστρια του LEDU για την ΑΡΣΙΣ, είναι εξαιρετικά υποστηρικτική και υπερήφανη για την πρόοδο που έχει σημειώσει ο Sabri. Πιστεύει ότι το LEDU, προσφέροντας ένα ασφαλές μαθησιακό περιβάλλον, έχει βοηθήσει εκατοντάδες παιδιά, όπως τον Sabri, να ξανακερδίσουν μια αίσθηση κανονικότητας, να ενδυναμωθούν και να αποκτήσουν βασικές δεξιότητες που θα τους φανούν χρήσιμες στη ζωή τους. Περισσότερα από 600 παιδιά έχουν περάσει μέσα από τις πόρτες του LEDU μόλις σε ένα χρόνο.
«Ο ρόλος μας δεν είναι να αντικαταστήσουμε την επίσημη εκπαίδευση», λέει η κ. Παλυβού, «αλλά να προετοιμάσουμε αυτά τα παιδιά για την ομαλή ένταξή τους στο εθνικό σύστημα εκπαίδευσης, εξοικειώνοντάς τα με τις σχολικές διαδικασίες, καθώς και με την ελληνική γλώσσα».