Ισπανία: Πτώση στις λιανικές τιμές του ελαιολάδου
Τι μας διδάσκει η «Ισπανική υποχώρηση» των τυποποιητικών επιχειρήσεων
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 1/6/2022
Το Μάϊο, ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή, στην Ισπανία έφθασε στο 8,5% σύμφωνα με την σημερινή ανακοίνωση της Eurostat. Ταυτόχρονα τα στοιχεία από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της Ισπανίας δείχνουν πτώση των λιανικών τιμών του ελαιολάδου κατά την διάρκεια του Μαϊού, ενώ το προηγούμενο δίμηνο οι λιανικές τιμές του ελαιολάδου είχαν κινηθεί ανοδικά.
Ειδικότερα οι μέσες λιανικές τιμές του έξτρα παρθένου ελαιολάδου σε πλαστικά μπουκάλια του ενός λίτρου στις 13 Ιανουαρίου του 2022 ήταν 4,23 ευρώ, στις 9 Απριλίου είχαν ανεβεί στα 4,79 ευρώ και στις 28 Μαϊού είχαν υποχωρήσει στα 4,48 ευρώ. Αντίστοιχα οι τιμές του ελαιολάδου ξεκίνησαν στις 13 Ιανουαρίου από τα 3,60 ευρώ ανά λίτρο, στις 9 Απριλίου έφθασαν στα 4,30 ευρώ και στις 28 Μαϊού είχαν υποχωρήσει στα 3,99 ευρώ το λίτρο.
Η άνοδος των λιανικών τιμών του ελαιολάδου, είχε οδηγήσει, τους προηγούμενους μήνες, σε πτώση των πωλήσεων των τυποποιητικών επιχειρήσεων. Με τον τρόπο αυτό οι καταναλωτές έδειξαν πως δεν είναι πρόθυμοι να δεχθούν τις αυξήσεις στις λιανικές τιμές σε μια εποχή που η αγοραστική τους δύναμη μειώθηκε από τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις.
Το δίδαγμα από την «Ισπανική υποχώρηση» των τιμών
Στην Ελλάδα μέχρι και τον Απρίλιο η Ελληνική Στατιστική Αρχή κατέγραφε διψήφια ποσοστά αύξησης στις λιανικές τιμές του ελαιολάδου, παρότι δεν καταγράφονταν αύξηση στις τιμές παραγωγού για το προϊόν.
Μια αρχική εικόνα για την εξέλιξη των λιανικών τιμών του ελαιολάδου το Μάιο θα λάβουμε στα μέσα του Ιουνίου. Ωστόσο, πολύ δύσκολα θα δούμε αποκλιμάκωση των λιανικών τιμών, διότι στην Ελλάδα «χρυσός κανόνας» του λιανικού εμπορίου είναι πως ότι ανεβαίνει δεν κατεβαίνει.
Η «Ισπανική υποχώρηση» στις τιμές του ελαιολάδου, είναι μια προσπάθεια των τυποποιητικών επιχειρήσεων του κλάδου να ανασχέσουν την πτώση των πωλήσεων του προϊόντος. Όπως συμβαίνει και στο σκάκι έτσι και στο εμπόριο του ελαιολάδου, οι Ισπανικές τυποποιητικές επιχειρήσεις επέλεξαν να μεταφέρουν την πτώση των τιμών παραγωγού στην κατανάλωση ώστε να αποφύγουν δυσάρεστες περιπέτειες, δηλαδή μια παραπέρα κάμψη του όγκου των πωλήσεων τους.
Η εξέλιξη των τιμών λιανικών τιμών του ελαιολάδου το πρώτο πεντάμηνο του 2022 στην Ισπανία, σε συνδυασμό με τα στοιχεία που δείχνουν πτώση των πωλήσεων τυποποιημένου ελαιολάδου, αποτελούν σαφέστατο δίδαγμα για τις τάσεις της αγοράς. Οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν το ελαιόλαδο ως ένα προϊόν πολυτελείας κι όχι ως ένα βασικό καταναλωτικό αγαθό ακόμη και στις ελαιοπαραγωγές χώρες της Μεσογείου. Έτσι όταν η τιμή του ελαιολάδου φεύγει πάνω από ένα ορισμένο επίπεδο μειώνονται οι πωλήσεις του προϊόντος. Η τάση αυτή είναι πιο έντονη όταν μειώνεται το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών καθώς οι τελευταίες στρέφονται σε άλλες λιπαρές ουσίες όπως είναι τα σπορέλαια που είναι πολύ φθηνότερα από το ελαιόλαδο.