× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Με αφορμή μια αρχαία κρήνη (στο κέντρο μιας χωματερής)

Γράφει ο ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ Δημοσίευση 9/10/2019

Με αφορμή μια αρχαία κρήνη (στο κέντρο μιας χωματερής)

Η εν λόγω αρχαία κρήνη στην οδό Θεοφράστου. Χωματερή στην πυλωτή μιας πολυκατοικίας λίγες δεκάδες μέτρα από την αρχαιολογική υπηρεσία. Έπρεπε να το «σώσουμε» το εύρημα;

Τελικά σε ετούτον τον τόπο τι είναι τα αρχαία; Μεγάλο δώρο από τους προγόνους μας ή μήπως μεγάλο βάρος; Έχουν οφέλη ή ενοχλούν τους σύγχρονους Έλληνες; Είναι ευλογία ή κατάρα; Καυχόμαστε ή θυμώνουμε για δαύτα; Λέμε πως έχουν κάποια αξία για τους σύγχρονους Έλληνες ή είναι απλά «παλιόπετρες» που μας εμποδίζουν να κάνουμε τη δουλειά μας; Τι είναι τελικά οι αρχαιότητες για εμάς, τους νέους Έλληνες;

Σίγουρα για τους περισσότερους όλες οι αρχαιότητες «δεν είναι δα και Παρθενώνας». Απαξάπαντες βέβαια περηφανεύονται για τον Παρθενώνα, καθότι κάπου 10 εκατομμύρια ¨Έλληνες νιώθουμε πως είμαστε απευθείας απόγονοι του Περικλή ή στην χειρότερη των περιπτώσεων του Φειδία. Αλλά μέχρι εδώ… Εξόν από κάποια ελάχιστα «ψώνια», τους και «βαρεμένους» λεγόμενους από όλους τους άλλους Έλληνες, τα αρχαία είναι πολύ καλά, καλά ή ελάχιστα καλά φτάνει να μη τα συναντάμε στο δρόμο μας. Μη σπάσει δηλαδή ο διάολος το ποδάρι του και ο εκσκαφέας στην ανέγερση του σπιτιού μας, του εξοχικού μας ή της επιχείρησης μας πέσει πάνω σε ένα υπόλειμμα ζωής παρελθόντων αιώνων. Σε τέτοια περίπτωση αν δε το πάρει είδηση ο αρχαιολόγος ο εκσκαφέας αναλαμβάνει να τα στείλει στη χωματερή ή να τα ξαναθάψει.

Αν κατά την εκσκαφή παρίσταται αρχαιολόγος ή τέλος πάντων κάποιος εκπρόσωπος της αρχαιολογικής υπηρεσίας αρχίζουν τα δύσκολα. Οι ανασκαφές δηλαδή και μάλιστα με έξοδα του ιδιοκτήτη του οικοπέδου αφού «αν θέλετε η ανασκαφή να γίνει με έξοδα της υπηρεσίας πρέπει να περιμένετε». Ον εστί μεθερμηνευόμενο, θα το ξεμπλέξετε αν το ξεμπλέξετε το οικοπεδάκι σας μετά από χρόνια… Και υπό τον όρο ότι σε δαύτο δε θα βρεθεί βέβαια «Παρθενώνας». Γιατί αν και ο Παρθενώνας είναι ένας, συχνά πυκνά ανακύπτον κάποιοι μικροί …. «Παρθενώνες».

Σε αυτή την περίπτωση όλα γίνονται σε συνθήκες σκότους ενός κονκλαβίου ειδικών που και ο Θεός ο ίδιος, μάλλον δεν μπορεί να καταλάβει πώς λειτουργεί.

Για παράδειγμα ένας μακεδονικού τύπου τάφος στην οδό Καβέτσου στη Μυτιλήνη μετατρέπεται σε λάκκο από τον οποίο προεξέχουν κάτι… πέτρες. Ούτε μια πινακίδα που να λέει τι είναι ετούτο ρε παιδιά. Κι όταν λέμε για πινακίδα δεν εννοούμε μια με κάτι περίεργα ελληνικά, διαστάσεις και άλλα τέτοια που αντιλαμβάνονται οι διδάκτορες της αρχαιολογικής σχολής και ουδείς άλλος, αλλά μια πινακίδα που τι λέει θα το καταλάβει ο πιτσιρικάς που σταματά μπροστά στο λάκκο. Ή ο μεγάλος που βαριέται να πάει στον κάδο και χρησιμοποιεί το λάκκο ως κάδο.

Κανείς δεν καταλαβαίνει επίσης το πώς και το γιατί κάποιες αρχαιότητες «διασώζονται» και κάποιες άλλες όχι. Για παράδειγμα οι προϊστορικές αρχαιότητες στο οικόπεδο κοντά στο άγαλμα της ελευθερίας μπαζώθηκαν και επί αυτών στήθηκαν μεζονέτες. Οι ρωμαϊκές αρχαιότητες στο δημοτικό οικόπεδο της Επάνω Σκάλας όπου θα χτίζονταν Δημαρχείο, έγιναν… λάκκος. Και μάλιστα αυτός λάκκος – κατά καιρούς - με καλάμια και με φίδια. Και τη δημιουργία του λάκκου την πληρώσαμε αν θυμάμαι καλά ενάμιση εκατομμύριο ευρώ! Για το ότι πετάχτηκαν σε ένα λάκκο τόσα λεφτά ουδείς και ποτέ κατάλαβε… Και φυσικά «ουδείς πταίει». Το έργο έγινε μόνο του και υλοποιήθηκε από ένας Θεός ξέρει ποιους…. εξωγήινους.

Τα αρχαία σε ετούτο τον τόπο επίσης τα διαχειρίζονται και κάποιοι που ουδέποτε απολογούνται. Παράδειγμα ανασκάπτεται και αναδεικνύεται το ιερό του Απόλλωνα στην Κλοπεδή. Ενάμιση εκατομμύριο ή κάπου τόσα για ετούτο. Αφού το λοιπόν τελείωσε το έργο, ανακαλύψαμε ότι δεν υπάρχει δρόμος να πάει κανείς ίσαμε εκεί.

Αλλά και όσα έργα καταλήγουν σε μουσεία εκτίθενται καταπώς κάποιοι γουστάρουν. Με συγχωρείτε, αλλά δεν θα ξεχάσω ποτέ ότι η μουσικολογική έκθεση με τα τιτάνια στο νέο αρχαιολογικό μουσείο Μυτιλήνης καταστράφηκε από προϊσταμένη της αρχαιολογικής υπηρεσίας που ένα πρωί ξύπνησε και ήθελε να δει τα αρχαία σε λευκή αίθουσα. Μπογιατίστηκαν με λαδομπογιά τα τιτάνια και «ουδείς πταίει» και για δαύτο. Βάρδα μην τύχει και στο οικόπεδο σου βρεθεί «κεραμυδάκι». Εσύ υποχρεούσαι να…. Οι κύριοι αρχαιολόγοι όχι. Α ναι…. Αρχαιολόγοι είναι μόνο όσοι εργάζονται ως μόνιμοι υπάλληλοι στις αρχαιολογικές υπηρεσίες. Αυτοί είναι και μέλη του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων. Οι υπόλοιποι … είναι τίποτα. Και δεν δικαιούνται και τίποτα. Κάτι σαν να είναι φυσικοί μόνο όσοι διδάσκουν φυσική στα σχολείο. Ο Αϊνστάιν για παράδειγμα δεν θα ήταν ποτέ φυσικός!

Γιατί σας τα λέω όλα ετούτα θα μου πείτε. Να προχθές περνούσα από την οδό Θεοφράστου, λίγες δεκάδες μέτρα από την αρχαιολογική υπηρεσία. Εκεί το λοιπόν έχει σωθεί στην πυλωτή μιας πολυκατοικίας μια αρχαία κρήνη. Και έχει «στολιστεί» ο εν λόγω λάκκος με μπάζα, σκουπίδια και βρωμούσες. Δε ξέρω αν με την πρώτη βροχή η αρχαία κρήνη μετατρέπεται και σε υποβρύχιο έκθεμα.

Σε ποιον στα αλήθεια ανήκει, ποιος είναι υπεύθυνος για δαύτο το αρχαιοελληνικό εύρημα, αφού αποφασίστηκε να σωθεί ποιος είναι υπεύθυνος για τη διατήρηση του και την ανάδειξη του; Σε τελική ανάλυση γιατί δεν το αφήσαμε θαμμένο, αλλά το… αναδείξαμε;

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Στα δείγματα της βιομηχανικής αρχαιολογίας της Περγάμου των Ρωμιών του 19ο αιώνα‑Ο Ατταλος ο Β΄ σε ένα ντουβάρι

Γράφουν οι ΜΑΡΙΑ ΔΙΑΚΟΥΜΑΚΟΥ αρχαιολόγος επιγραφικός ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ Δημοσιογράφος, ερευνητής Φωτογραφίες ÖZNUR UŞAKLILAR
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η Φεριντέ από το Αφγανιστάν κάηκε ζωντανή στη Μόρια…

Ένα απόγευμα κάηκε ζωντανή περιμένοντας. Τι δεν έμαθε ποτέ. Γλύτωσε από 40 χρόνια πολέμους και κάηκε ζωντανής στη Μόρια. Δεν είχε προσφυγικό προφίλ λέει, ήταν οικονομική μετανάστρια, κάηκε ζωντανή γιατί 40 χρόνια σε πόλεμο δε φτάναν
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

75 χρόνια λευτεριάς και τα 42 ξεχασμένα παλληκάρια

Αφιέρωμα μνήμης και τιμής από τους «Φίλους ιστορικής μνήμης» με αφορμή τις εκδηλώσεις στα Τσαμάκια
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

«Ο Παύλος Μπακογιάννης ήταν σαν αδερφός μου»

Ο εκ Μυστεγνών δημοσιογράφος Ασημάκης Χατζηνικολάου θυμάται, 30 χρόνια μετά τη δολοφονία, τη συνύπαρξή τους στη Βαυαρική Ραδιοφωνία που εξελίχθηκε σε σχέση ζωής
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΝΤΩΝΗΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Ποιοι ξεχνάν την απελευθέρωση της Μυτιλήνης από τους Ναζί κατακτητές;

Οι Φίλοι Ιστορικής Μνήμης και Πολιτιστικής Δημιουργίας θυμίζουν ότι δεν ανακοινώθηκε από το Δήμο η σχετική εκδήλωση
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Το «Αρρεναγωγείο» της Περγάμου

Σε ένα σχολείο που δεν χτύπησε το πρώτο κουδούνι
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

…γυμνό παρά τους κανόνες της ηθικής!

Με αφορμή το σιντριβάνι στο Κιόσκι και τις νέες τοπικές αρχές
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΔΡΑΣΕΙΣ

«Μας κόπηκε για πάντα το γέλιο στο Αττικό»

Η τραγική ιστορία του 31χρονου Γιάννη Βέη που βρίσκεται καθηλωμένος 3 χρόνια. Μαζί με τη μητέρα, την αδερφή του και τον κολλητό του εξηγούν αποκλειστικά στο «Ν» γιατί είναι αναγκαίο να συγκεντρώσουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

«Γιατί χαίρεται ο κόσμος και χαμογελά πατέρα;»

Με αφορμή την επέτειο της επιβολής της δικτατορίας του Μεταξά, ,μια επιστολή του 1937 από το Φωκίωνα στη Νέα Υόρκη στο Δημητρό στη Μυτιλήνη το 1937
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Σαν πας στο Ένθρονο, φίλεψε κάτι τη γιαγιά Σοφία και κάτσε να τα πείτε...

Η μοναδική κάτοικος εδώ και 28 χρόνια μας λέει τις ιστορίες της
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η δικαίωση του Βασίλη Κουτσαβλή

Πως συνδέονται ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Λίνα Μενδώνη με τον αγώνα ενός Λέσβιου της Αθήνας
ΧΩΡΙΑ

Τι συμβαίνει στο Μοναστήρι του Αγίου Ραφαήλ;

Εξαφανίσθηκαν ιερά λείψανα και αντικείμενα από τη Μονή; Γράφει ο ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ