Μεγάλες χρηματοδοτήσεις στις ακτοπλοϊκές εταιρείες
Ακριβά εισιτήρια και υποβαθμισμένες υπηρεσίες για του νησιώτες. Αύξηση 53% στα κονδύλια για τις άγονες γραμμές αποκάλυψε ο υπουργός Ναυτιλίας κατά την ομιλία του στην Βουλή
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 15/12/2022

Στην ομιλία του στην Βουλή, για τον προϋπολογισμό του 2023, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης υπογράμμισε πως η κυβέρνηση αύξηση τα κονδύλια για τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές από τα 90 εκατ. το 2019 στα 138 εκατ. ευρώ το 2022, αύξηση 53%. Παράλληλα αυξήθηκαν οι άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές κατά 24. Ενώ κατά την περίοδο της πανδημίας οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ενισχύθηκαν με 90 εκατ. ευρώ.
Τα στοιχεία που παρέθεσε ο κ. Πλακιωτάκης είναι πράγματι εντυπωσιακά. Ωστόσο οι μόνες κερδισμένες από αυτές τις χρηματοδοτήσεις είναι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες. Οι νησιώτες δεν είδαν καμία βελτίωση στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις οι οποίες παραμένουν πανάκριβες και υποβαθμισμένες. Το 2022 το ταξίδι από τον Πειραιά προς Χίο και Μυτιλήνη διαρκεί 13 – 14 ώρες, όταν το 2009 η διάρκεια του ταξιδιού ήταν από 9 ως 12 ανάλογα με το πλοίου που ταξίδευε ο επιβάτης. Επίσης οι αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είναι απίστευτα μεγάλες. Μόνο κατά την διάρκεια του 2022 έγιναν δύο αυξήσεις με το επιχείρημα της αύξησης του κόστους των καυσίμων. Ωστόσο όταν ξεκίνησε η αποκλιμάκωση των τιμών των καυσίμων δεν έγινε μείωση στις τιμές των εισιτηρίων.
Νησιωτική πολιτική
Σε αφορά την νησιωτική πολιτική η στρατηγική της κυβέρνησης – όπως είπε ο κ. Πλακιωτάκης – υλοποιείται με ειδικά χρηματοδοτικά προγράμματα σε σχέση τόσο με την ανάπτυξη υποδομών όσο και με τη νησιωτική επιχειρηματικότητα. Το πρόγραμμα «Νέαρχος» θα χρηματοδοτήσει την ακτοπλοΐα και για έργα δημόσιου χαρακτήρα στα νησιά.
Αναφερόμενος στο Μεταφορικό Ισοδύναμο ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε: «συνεχίζεται το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδυνάμου Επιχειρήσεων, Καυσίμων και Επιβατών με την προσθήκη και άλλων νησιών. Επιπροσθέτως ολοκληρώνεται η αξιολόγηση του μέτρου από το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών, τα αποτελέσματα της οποίας θα παρουσιαστούν εντός του 2023 και θα συμβάλλουν στην αναθεώρηση του μέτρου με στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του».
Ωστόσο οι νησιωτικές επιχειρήσεις δεν έχουν πληρωθεί ως σήμερα τις αποζημιώσεις που αφορούν το κόστος μεταφοράς για το 2021 και το 2022. Οι επιβάτες δεν έχουν λάβει ούτε ευρώ για τα εισιτήρια που έχουν πληρώσει από το Φεβρουάριο του 2022 και μετά. Είναι δε άγνωστο πότε θα γίνουν οι πληρωμές αυτές.