Επιλέγουν Επαγγελματικό Λύκειο!
Από το ΕΠΑΛ, στο Πτυχίο και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Γράφει η ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ Δημοσίευση 4/10/2020
Αυτό που παρουσιάζει ενδιαφέρον, ειδικά για όσους και όσες παρακολουθούν τις πανελλαδικές εξετάσεις τα τελευταία 10 χρόνια, είναι ότι αυξάνεται η «απήχησή» τους, και ότι αποδομούνται μια σειρά προκαταλήψεις για το επίπεδο σπουδών που παρέχουν στους υποψηφίους.
Αρκετοί και αρκετές, στο πλαίσιο αυτό, που συγκέντρωσαν πολλά μόρια, επέλεξαν είτε στη Β’ είτε στη Γ’ Λυκείου, από το Γενικό Λύκειο να μετεγγραφούν σε Επαγγελματικό Λύκειο: λόγω των προτιμήσεών τους σε συγκεκριμένους τομείς που αντιστοιχούν σε σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και η απόφασή τους δικαιώθηκε. Εκτός, είναι οι ανθρωπιστικές σπουδές, οπότε, βέβαια αυτόματα περιορίζονται οι επιλογές.
Αυτό που είναι βέβαιο, είναι ότι στο τέλος της Γ’ τάξης του Λυκείου, οι απόφοιτοι και οι απόφοιτες των ΕΠΑΛ είναι λιγότερο… ξεθεωμένοι! Αν και τα θέματα πέρσι δυσκόλεψαν όλους τους υποψηφίους.
Την υψηλότερη βαθμολογία στον νομό της Λέσβου για τα Επαγγελματικά Λύκεια το 2020 συγκέντρωσε η Μιχαέλα Καλλιγάρου με 19.145 μόρια από το ΕΠΑΛ Καλλονής. Επιλέγοντας τον τομέα Υγείας-Πρόνοιας «εκτοξεύθηκε» στην κορυφή. Αξίζει να σημειωθεί πως η Μιχαέλα έγραψε το απόλυτο 20 στις ειδικότητες της Ανατομίας και της Υγιεινής και βλέπει την είσοδο της Σχολής Φαρμακευτικής Αθηνών.
Η ίδια μοιράζεται τις σκέψεις της για το πώς έζησε την φετινή χρονιά. «Ήταν αδιαμφισβήτητα μία πολύ περίεργη χρονιά. Έπρεπε παράλληλα με το διάβασμα να ενημερωνόμαστε και για την επικαιρότητα, χωρίς αυτό να μας παρεκκλίνει από τον στόχο μας. Οφείλω να ομολογήσω πως στην αρχή ήταν σχετικά δύσκολα, διότι δεν είχα συνειδητοποιήσει ακριβώς την κατάσταση που επικρατούσε». Με το κατάλληλο πρόγραμμα και την σωστή διαχείριση του άγχους κατάφερε να αντεπεξέλθει και να επιτύχει τον στόχο της. Αυτό μάλιστα είναι και που παροτρύνει να κάνουν όσοι περνούν την διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων, ενώ σημαντικό ρόλο «παίζουν» η οργάνωση και η προσήλωση.
Η Στρατούλα Σαραντινού που συγκέντρωσε 17.240 μόρια από το 2ο ΕΠΑΛ και τον τομέα Υγείας- Πρόνοιας πέρασε 7η στη Μαιευτική Αθήνας το 2019 και λέει στην «Π» ότι ήταν μία χρονιά χωρίς στρες. Ήξερε τι ήθελε πριν από το Λύκειο γι’ αυτό πήγε από την Α’ τάξη στο ΕΠΑΛ. «Δεν μας άφησαν ποτέ να χάσουμε το στόχο μας ήταν πάντα δίπλα μας», λέει η Στρατούλα. Μια φίλη της έλεγε ότι «τα παιδιά εκεί στο ΕΠΑΛ δεν είναι καλά». Είπαμε, οι… ανόητες προκαταλήψεις είναι πολλές!
«Το θέμα είναι όταν κάθεσαι να διαβάζεις, να διαβάζεις και χωρίς κινητό για να μην αποσπάσαι» συμβουλεύει ο Κωνσταντίνος Τεντολούρης, ο αριστούχος των ΕΠΑΛ, της Λέσβου και πέρασε 5ος στην Ιατρική Πάτρας με 18.785 μόρια το 2019 από τον τομέα Υγείας- Πρόνοιας του 2ου ΕΠΑΛ. «Το 2ο ΕΠΑΛ μας βοήθησε όλη τη χρονιά, ήταν όλοι κοντά μας, η σχέση μας ήταν πολύ παραπάνω από αυτή του μαθητή- καθηγητή», λέει ο Κωνσταντίνος που θυμάται τον πατέρα του να του λέει «αν δεν διαβάζεις, θα σε στείλω στα ΕΠΑΛ». Για τον ίδιο όμως είναι μια πολύ καλή λύση, παρά τις προκαταλήψεις. «Δεν ήθελα να περάσω την ίδια κούραση που πέρασε η αδερφή μου για την ίδια σχολή», προσθέτει. «Καταρχήν στη Β’ Λυκείου τα παιδιά ξεκινούν εργαστήρια, σχετικά με το αντικείμενό τους. Πηγαίναμε με πολύ κέφι και όρεξη κάθε μέρα στο σχολείο», καταλήγει.
Ο Στρατής Βογιατζής από το 1ο ΕΠΑΛ Μυτιλήνης συγκέντρωσε 14.520 μόρια και πέρασε 7ος στη σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου το 2019. Στην Α’ Λυκείου ήταν στο ΓΕΛ Παμφίλων και στη Β’ αποφάσισε να μετεγγραφεί στο ΕΠΑΛ. «Είχα ακούσει πολύ καλά λόγια για τα ΕΠΑΛ, που αποδείχτηκαν σωστά. Καταρχάς είσαι πολύ κοντά με τους δασκάλους σου, πιστεύω ότι είναι πιο καλό και από το Γενικό Λύκειο. Ανοίγει άλλους δρόμους για τους μαθητές» λέει στην «Π».
«Έβγαινα πολύ συχνά πριν από την καραντίνα και αυτό με βοηθούσε πάρα πολύ» λέει στην «Π» η Έλενα Αλβανού, πρώτη σε βαθμολογία από το 2ο Επαγγελματικό Λύκειο Μυτιλήνης και τον Τομέα Υγείας Πρόνοιας, και ευεξίας, που συγκέντρωσε 19.035 μόρια στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις. «Θέλει διάβασμα, πρόγραμμα και επαναλήψεις στην εξεταστική ύλη, αλλά και εξόδους!», μας είπε. Η συμβουλή της προς τους επόμενους είναι «επιμονή. Μην τα παρατάτε, με ψυχραιμία και ηρεμία και στήριξη από τους δικούς σας». Η Έλενα πήγε στη Β’ Λυκείου στο ΕΠΑΛ, ύστερα από παρότρυνση των δικών της, βρήκε παρέες, πολύ καλούς δασκάλους και συστήνει ΕΠΑΛ «για πτυχίο και απολυτήριο»
Και η Έλενα Καξηρή έκανε τη μετάβαση από το Γενικό Λύκειο στη Β’ Λυκείου, και πήγε στο 2ο ΕΠΑΛ Μυτιλήνης, συγκέντρωσε 16.040 μόρια και πέρασε στη Σχολή Διαιτολογίας- Διατροφολογίας στα Τρίκαλα το 2019. «Γιατί να πας στο ΕΠΑΛ;» ρωτούσαν φίλοι της. «Στην αρχή φοβήθηκα, αλλά με τη στήριξη που είχα από την οικογένειά μου, δεν έδωσα σημασία σε όσα είπαν οι απ’ έξω», αναφέρει. Μάλιστα εξηγεί ότι κάποια μαθήματα ήταν πιο δύσκολα από αυτά του Γενικού Λυκείου. «Μάθαμε πάρα πολλά πράγματα για τη φύση, για τα τρόφιμα, κάναμε δραστηριότητες εξωσχολικές, ήταν πολύ ωραία» λέει στην «Π». «Δέθηκα με τους καθηγητές στο ΕΠΑΛ, στηρίχτηκα σε εκείνους.
Γιατί ΕΠΑΛ; Γιατί μπορώ:
Να αποκτήσω ταυτόχρονα απολυτήριο Λυκείου, ισότιμο του Γενικού Λυκείου και επαγγελματικό πτυχίο ειδικότητας επιπέδου 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (αντίστοιχο των Ευρωπαϊκών)
Να αποκτήσω απευθείας ένταξη στην αγορά εργασίας στην επαγγελματική ειδικότητα που έλαβα πτυχίο
Να συνεχίσω τις σπουδές μου στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΑΕΙ-ΤΕΙ), μέσω ειδικών εξετάσεων σε 4 μαθήματα (Νέα Ελληνικά, Μαθηματικά και 2 μαθήματα ειδικότητας).
Να συνεχίσω σπουδές στα ΙΕΚ στην ίδια (για 3 εξάμηνα) ή άλλη ειδικότητα (για 5 εξάμηνα) όπου επίσης με εξετάσεις πιστοποίησης αποκτούν πτυχίο επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων
Να αποκτήσω πρόσβαση σε 2ετή τμήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, μόνον για αποφοίτους ΕΠΑ.Λ., χωρίς εξετάσεις με το βαθμό απολυτηρίου και χορήγηση πτυχίου επιπέδου 5
Να ακολουθήσω το νέο θεσμό του «Μεταλυκειακού Έτους-Τάξη Μαθητείας», σε πραγματικό εργασιακό περιβάλλον (με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, μισθό στο 75% του κατώτατου μισθού και ασφάλιση).