Η τέλεια καταιγίδα στην ακτοπλοΐα
Σε αδιέξοδο ένας κλάδος ζωτικής σημασία για τις οικονομίες των νησιών
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 19/3/2022
Μειωμένο μεταφορικό έργο, αυξημένο κόστος καυσίμων ως και 45% και ταυτόχρονα μεγάλα δάνεια που δεν εξυπηρετούνται αποτελούν το αδιέξοδο που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον Ελλάδικο χώρο και τις γραμμές τις Ανδριατικής. Αυτή ήταν η εικόνα του 2021. Το 2022 τα πράγματα δεν αναμένεται να αλλάξουν δραστικά. Διότι οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων αυξήθηκαν σημαντικά σε σχέση με το 2021, οι δανειακές υποχρεώσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών δεν παρουσιάζουν ουσιώδη μεταβολή και το μεταφορικό έργο κινδυνεύει να υποστεί νέα μείωση καθώς το κύμα ακρίβειας μειώνει τις μετακινήσεις.
Η επιβατική κίνηση των πλοίων της ακτοπλοΐας, στο σύνολο των ακτοπλοϊκών γραμμών της χώρας ήταν μειωμένη κατά 40% σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με τον απολογισμό που παρουσίασε στην τελευταία γενική συνέλευση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας ο απελθών πρόεδρος Μιχάλης Σακέλλης. Σε ότι αφορά τα οχήματα η μείωση κυμάνθηκε -15% έως -20%, ενώ η διακίνηση φορτηγών οχημάτων παρουσίασε μία σχετική σταθερότητα και ήταν μειωμένη κατά 5%-10%, σε σχέση πάντα με το 2019.
Στις γραμμές Αδριατικής το μεταφορικό έργο παρέμεινε χαμηλό σε σχέση με το 2019 και συγκεκριμένα -35% σε επιβάτες, -28% σε οχήματα ΙΧ, ενώ παρουσιάστηκε αύξηση στη διακίνηση φορτηγών οχημάτων κατά 10%. Η μειωμένη επιβατική κίνηση, κατά το 2021 ως ένα βαθμό, οφείλονταν, στις κυβερνητικές αποφάσεις για αντιμετώπιση της πανδημίας.
Η αύξηση του κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων, εκτιμάται πως επιβαρύνει τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις ως και κατά 130 εκατ. ευρώ επιπλέον σε ετήσια βάση.
Αυτό που συνήθως αποφεύγουν να πουν οι ακτοπλόοι είναι πως το αδιέξοδο δημιουργείται από την επιλογή να κατασκευαστούν μεγάλα πλοία που έχουν πολύ μεγάλο λειτουργικό κόστος. Το κόστος αυτό για να καλυφθεί απαιτούνται φθηνά καύσιμα σε συνδυασμό με υψηλές πληρότητες στην μεταφορά επιβατών και οχημάτων.
Οι εξελίξεις στον κλάδο της ακτοπλοΐας δείχνουν πως διαμορφώνονται οι συνθήκες ενός αδιεξόδου. Το συνδικαλιστικό όργανο των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, επιδιώκει, το ξεπέρασμα του αδιεξόδου να πληρωθεί από κρατικούς πόρους, με αύξηση των επιδοτήσεων και από τους νησιώτες, με αυξήσεις στο κόστος μεταφοράς οχημάτων, Ισως το επόμενο διάστημα να δούμε αυξήσεις και στις τιμές των εισιτηρίων για τους επιβάτες. Όμως οι αυξήσεις στις τιμές των ναύλων και των εισιτηρίων οδηγούν σε αντίθετα αποτελέσματα από τα επιθυμητά, διότι μειώνεται το μεταφορικό έργο.
Μένει να δούμε πως θα διαχειριστεί την κατάσταση το υπουργείο Ναυτιλίας που καλείται να βγάλει τα κάστανα από την φωτιά.