Οι επενδύσεις στις υποδομές θα φέρουν τουρίστες στο βόρειο Αιγαίο
Οργανισμό διαχείρισης προορισμού προτείνει να δημιουργηθεί το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 9/2/2022
Επενδύσεις στις υποδομές χρειάζεται το βόρειο Αιγαίο για πετύχει ανάπτυξη της τουριστικής κίνησης. Αυτή είναι η βασική διαπίστωση που κάνει η έρευνα του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων που δόθηκε στην δημοσιότητα την Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου. Καθώς το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο κλάδος είναι η προσβασιμότητα των νησιών από τις ηπειρωτικές περιοχές αλλά και η βελτίωση των συνδέσεων μεταξύ των νησιών. Επιπλέον προτείνεται να γίνουν δημόσιες επενδύσεις που θα οδηγήσουν σε αναβάθμιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος που προσφέρουν τα νησιά. Καθώς μόνο έτσι εκτιμάται πως θα γίνουν ελκυστικά στους επισκέπτες και θα καταφέρουν να αποσπάσουν μεγαλύτερα έσοδα.
Σύμφωνα με την μελέτη δεν θα πρέπει να περιμένουμε θεαματικές μεταβολές, ωστόσο τονίζεται πως το 2030, αν γίνουν οι αναγκαίες επενδύσεις μπορούν να υπερδιπλασιαστούν οι επισκέπτες και να ανέλθουν στους 765 χιλιάδες (από 359 χιλιάδες το 2019), οι διανυκτερεύσεις να ξεπεράσουν τα 7 εκατ. (2,9 εκατ. το 2019) και οι εισπράξεις να φθάσουν στα 464 εκατ. ευρώ (165,3 εκατ. ευρώ το 2019).
Οι προτάσεις που κάνει το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ στόχο έχουν την συνολική βελτίωση του τουριστικού προϊόντος κάθε νησιού. Έτσι προτείνει:
- Έργα κατασκευής - αναβάθμισης - επέκτασης λιμενικών υποδομών καθώς και των υπαρχουσών θέσεων ελλιμενισμού και υποδομών κρουαζιέρας στα νησιά για την εξυπηρέτηση εξειδικευμένης κρουαζιέρας μέχρι 100 άτομα, προϊόν υψηλότερης μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης σε σχέση με την μαζική κρουαζιέρα. Δηλαδή το Ινστιτούτο δεν θεωρεί ότι η προσέγγιση μεγάλων κρουαζιερόπλοιων στα νησιά μπορεί να δώσει υψηλά έσοδα. Οι προτεινόμενες επενδύσεις είναι χαμηλού κόστους και μπορούν πιο εύκολα να πραγματοποιηθούν
-Κρίσιμο ζήτημα για Λέσβο, Λήμνο και Χίο θεωρείται η ανάπλαση των αστικών κέντρων - οικισμών, μέσω χωρικών αναπλάσεων, επέκτασης των πεζοδρόμων, ανακαίνισης εγκαταλελειμμένων ιστορικών κτιρίων, ανάπλασης προσόψεων κτιρίων, ενίσχυσης της δημόσιας ασφάλειας, βελτίωσης δρόμων, πεζοδρομίων και της οδικής ασφάλειας και τοποθέτησης ραμπών όπου απαιτείται.
- Σε ότι αφορά τα αεροδρόμια της Χίου και της Λήμνου προτείνει την αναβάθμιση και παραχώρηση τους σε ιδιωτικές επιχειρήσεις για την εκμετάλλευση τους. Κατά το Ινστιτούτου η διαχείριση τους από ιδιωτική επιχείρηση θα φέρει στα δύο νησιά περισσότερες πτήσεις τσάρτερ και πτήσεις χαμηλού κόστους, οδηγώντας σε αύξηση της τουριστικής κίνησης.
- Προώθηση και προβολή του πρόσφατα αναβαθμισμένου διεθνούς αερολιμένα της Σάμου και ενίσχυση της συνδεσιμότητας του με το εξωτερικό με εταιρείες χαμηλού κόστους. Το αεροδρόμιο της Σάμου όπως και της Μυτιλήνης έχουν περάσει εδώ και χρόνια στην διαχείριση της Fraport.
- Σχεδιασμός πολιτιστικών διαδρομών για θρησκευτικό και πολιτιστικό τουρισμό και προώθηση αυτών με χρήση κατάλληλων εργαλείων storytelling (σ.σ. αφήγημα)
- Δημιουργία οργανισμού διαχείρισης προορισμού για την Περιφέρεια που θα αναδείξει τα νησιά και θα ενισχύσει την εξωστρέφεια φορέων που διαχειρίζονται πόρους που μπορούν να συμβάλλουν καθοριστικά στην ανάπτυξη του τουρισμού.
- Ανάπλαση - ανάδειξη της ιδιαίτερης ιστορικής, πολεοδομικής, λαογραφικής και πολιτιστικής φυσιογνωμίας των παραδοσιακών οικισμών και των νεοκλασικών - διατηρητέων κτιρίων που βρίσκονται στα νησιά και προσαρμογής της τυπολογίας των καταλυμάτων και άλλων σχετικών με τον τουρισμό υποδομών σύμφωνα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε νησιού και τις ειδικές - εναλλακτικές μορφές τουρισμού που υποστηρίζει.
- Περαιτέρω στόχευση στην εγχώρια αγορά μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση των πληροτήτων και στην άμβλυνση της εποχικότητας.