× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Η στάση απέναντι στον εμβολιασμό είναι ιδεολογική

Γράφει ο ΗΡΑΚΛΗΣ ΠΙΤΣΙΛΑΔΗΣ*

Δημοσίευση 9/2/2022

Η στάση απέναντι στον εμβολιασμό είναι ιδεολογική

Σ’ αυτή τη στάση εκφράζεται η σχέση με το σώμα μας, με την κοινωνία , καθώς και η σχέση μας με τον ορθό λόγο και το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούμε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ακόμα και οι θρησκευόμενοι έχουν ένα ισχυρό ιδεολογικό υπόστρωμα που καθορίζει τον τρόπο που πιστεύουν και αισθάνονται το θεό τους. Άλλωστε οι περισσότεροι πιστοί δεν έχουν πρόβλημα με το εμβόλιο. Αυτοί που εμπλέκουν το θεό τους με τις ανθρώπινες επιστήμες και λένε ότι δεν τις εγκρίνει είναι φανατικοί παρωπίδοφόροι. Ισχύει το ακριβώς αντίθετο και απλώς οι ίδιοι έχουν «μωραθεί» μέχρις «απωλείας». Καθοδηγούνται από ζηλωτές –επαγγελματίες παπάδες οι οποίοι αντιμετωπίζουν την ορθολογική επιχειρηματολογία σαν εχθρό του δικού τους «θεόσταλτου» λόγου με τον οποίο κουμαντάρουν το ποίμνιο και στηρίζουν την εξουσία τους.

Οι «θρησκευτικοί» αρνητές του εμβολιασμού όμως είναι μόνο ένα μικρό μέρος στο σύνολο. Ένα πολύ μεγάλο μέρος των αρνητών φαίνεται να έχει αιχμαλωτιστεί από το φόβο.

Ο φόβος εμποδίζει τη λογική επεξεργασία των δεδομένων. Και έχει αναπτυχθεί με τη βοήθεια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ένας υπερβολικός φόβος για –ελαχιστότατα πιθανές - παρενέργειες από τα εμβόλια. Αυτός ο φόβος κατισχύει του φόβου να νοσήσεις και να χάσεις στο τέλος και τη ζωή σου, γιατί ενώ ο κορονοϊός καταλαμβάνει το σώμα σου ανεπαισθήτως και χωρίς να ειδοποιηθείς, το εμβόλιο το κάνεις οικειοθελώς και το βάζεις στο σώμα σου με μια ένεση, ανεπιστρεπτί.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο φόβος συνηθέστατα δεν ομολογείται, αλλά εκφράζεται σαν θυμός, οργή, δυσπιστία, συνωμοσιολογία και εξέγερση κατά του καταπιεστικού συστήματος. Έτσι προκύπτουν και τα μεγάλα ποσοστά μη λογικών αιτιολογιών που καταφεύγουν οι αρνητές του εμβολίου. Υπάρχουν και ορισμένα-λίγα επιχειρήματα με λογική βάση, αλλά σε καμία περίπτωση δεν δείχνουν να αφορούν την αντιμετώπιση της πανδημίας σε επίπεδο κοινότητας και δημόσιας υγείας.

Προβάλουν δηλαδή το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση του ατόμου απέναντι στην ανάγκη της κοινωνίας να αμυνθεί συλλογικά στην αντιμετώπιση του συλλογικού κινδύνου.

Είναι πράγματι ανησυχητική η διασπορά ανορθολογισμού που γίνεται μέσω του αντιεμβολιαστικού λόγου όλων των τύπων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Και η σύγχυση επιδεινώνεται από τον αυταρχικό –εξουσιαστικό τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση προσπαθεί να επιβάλλει τον εμβολιασμό. Ό, τι κάνει πάντα η εξουσία δηλαδή. Σπεύδει να «τσακίσει» την άλλη άποψη με την πυγμή και να επιβάλλει τη δική της. Τυφλωμένη από την ισχύ της παραβλέπει τα αυτονόητα· ότι οι απόψεις και οι ιδέες στον νου των ανθρώπων αλλάζουν μόνο με πειθώ. Αντίθετα η δια της βίας προσπάθεια, δημιουργεί εξεγερσιακή διάθεση και κινήματα αντίδρασης.

Πάντως το σύνολο των αρνητών του εμβολιασμού δεν φαίνεται να έχει εμφανή κοινά χαρακτηριστικά. Αντίθετα, μέσα σ’ αυτό συμπλέουν ποικίλες ομάδες από όλο το πολιτικό φάσμα, όπως και πολύ διαφορετικές καταβολές, όπως οι θρησκόληπτοι αλλά και οι οπαδοί των εναλλακτικών ιατρικών (ομοιοπαθητική κλπ). Κατά συνέπεια η επιχειρηματολογία τους είναι πολύ διαφοροποιημένη αλλά και ανορθολογική ως επί το πλείστον. Αδύνατο λοιπόν να εκτεθούν και να απαντηθούν όλες οι αιτιάσεις των αρνητών του εμβολιασμού.

Υπάρχει όμως ένα καίριο ερώτημα, που δεν υποτιμά τη λογική και το οποίο περιέργως δεν έχει τεθεί από καμία πλευρά και γύρω από το οποίο μπορεί να γίνει μια ουσιαστική συζήτηση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Θα μπορούσε και θα έπρεπε η ανθρωπότητα να αντιμετωπίσει την πανδημία χωρίς εμβόλια; Πως θα ήταν το παγκόσμιο τοπίο σήμερα; Και πως θα είναι στη συνέχεια αν σταματήσει ο εμβολιασμός;

Κάποιες σοβαρές απαντήσεις σ’ αυτά τα ερωτήματα μπορούν να δοθούν με τη βοήθεια και επιστημονικών μοντέλων που με τα υπάρχοντα στοιχεία μπορούν να δημιουργηθούν (υποθέτω αφού δεν είμαι ειδικός).

Είμαι πάντως σίγουρος ότι αν οι αρνητές του εμβολιασμού θέλουν να υποστηρίζουν μια λύση για την κοινωνία και όχι ατομιστική και διχαστική, έτσι πρέπει να θέτουν το πρόβλημα.

* Ο Ηρακλής Πιτσιλαδής είναι Αρχιτέκτονας-Πολεοδόμος

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Πανελλήνιες: Αγχος, ζαλάδες και… διαταραχές

Των ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΓΟΥΝΑΡΗ και ΔΗΜΗΤΡΗ ΝΕΙΡΟΥ, μαθητών και Ανιχνευτών Μυτιλήνης*
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Ο Μιχαήλ Δουκάκης ήρθε από το Λος Αντζελες για τον «Επικήδειο»

Με καταγωγή από τη Θερμή, ο 34χρονος ηθοποιός άνοιξε τα φτερά του στο εξωτερικό και επέστρεψε στη Λέσβο για μία παράσταση με εύσημα, όπου αλλού την ανέβασε
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ευρωεκλογές. Πού πάει το πράγμα;

Γράφει ο ΟΡΕΣΤΗΣ ΜΕΤΑΞΑΣ, οικονομολόγος
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Ο Γεραγώτης που παράγει βιολογικές βρώσιμες ελιές

Συνέντευξη με έναν νέο αγρότη
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΑΧΙΝΟΣ

Πάτησε τον Αχινό, 7/5/2024

Το καυστικό σχόλιο της ημέρας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Δεύτε Λάβετε Φως

Γράφει ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΡΛΑΣ, γιατρός
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Επαναστατικές Αλλαγές ή Εγκλωβισμένο Σύστημα; Η Πανελλήνια Εξεταστική στην Ελλάδα

Της ΜΑΡΩΣ ΑΘΗΝΙΩΤΗ*, μαθήτριας, μέλος των Ανιχνευτών Μυτιλήνης
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ελεύθερο Πάσχα και 25η Μαρτίου στη Μικρά Ασία του 1920

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ Συγγραφέας, διδάκτορας Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Αθησαύριστη χρονογραφική Ανάσταση

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ, Συγγραφέας, διδάκτορας Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΑ ΜΠΛΟΥΖ

Ανάστα ο Θεός…

Η πρώτη Ανάσταση στον Αιβαλιώτη Ταξιάρχη σαν σήμερα πριν από έναν αιώνα
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Στη γειτονιά της Ιστορίας

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ, Συγγραφέας, διδάκτορας Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΑ ΜΠΛΟΥΖ

Ο μοναχικός και αστόλιστος επιτάφιος του Αιβαλιώτη Ταξιάρχη...

Μέρα που ‘ναι, ένα όνειρο, μια ιδέα, μια πρόταση, μια ευχή για το κουβούκλιο του Επιταφίου της Εκκλησίας που εκτίθεται στη σωσμένη εκκλησιά που έχει μετατραπεί σε μουσείο
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ