ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο της «πράσινης» ακτοπλοΐας
Μεγάλη μείωση του ΑΕΠ και περισσότερη ανεργία στα νησιά δείχνει μελέτη του ΙΟΒΕ
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 20/4/2022
Η μετάβαση στην «πράσινη» ακτοπλοΐα φαίνεται πως θα στοιχίσει ακριβά στους νησιώτες. «Πράσινη» ακτοπλοΐα σημαίνει εφαρμογή σειράς μέτρων που θα οδηγήσουν ως το 2030 στην μείωση των εκπομπών ρύπων από τα πλοία της κατά 55%. Ο σχεδιασμός αυτός εντάσσεται μέσα στον ευρύτερο πλαίσιο που έχει αποφασίσει η Ε.Ε. προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων σε όλες τις οικονομικές δραστηριότητες των κρατών μελών. Μόνο που με τα μέχρι σήμερα δεδομένα στην περίπτωση της ακτοπλοΐας οι νησιώτες θα κληθούν να πληρώσουν το «μάρμαρο» για ακτοπλοϊκές συνδέσεις πιο φιλικές προς το περιβάλλον.
Απώλειες δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ
Μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) έδειξε πως τα νησιά του Βορείου Αιγαίου το 2026 θα χάσουν 31 εκατ. ευρώ από το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) τους, το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο 1,2% του ΑΕΠ της περιφέρειας. Παράλληλα η μελέτη εκτιμά πως θα χαθούν ή θα κινδυνεύσουν να χαθούν περί τις 1.100 θέσεις εργασίας, οι θέσεις αυτές αντιστοιχούν στο 1,5% των θέσεων απασχόλησης του Βορείου Αιγαίου.
«Η εξέλιξη αυτή είναι ιδιαίτερα αρνητική λαμβάνοντας υπόψη ότι η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου χαρακτηρίζεται από υψηλό ποσοστό ανεργίας (14% το 2021 έναντι 15% στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας), ενώ κατέχει το χαμηλότερο κατά κεφαλή ΑΕΠ μεταξύ των δεκατριών περιφερειών της χώρας (10.100 ευρώ έναντι 15.400 ευρώ στο σύνολο της χώρας το 2020).» τονίζεται στην μελέτη του ΙΟΒΕ.
Η εφαρμογή των μέτρων για «πράσινη» ακτοπλοΐα θα φέρει απώλειες 5,3 εκατ. ευρώ και 189 θέσεων εργασίας για το 2023 για το Βόρειο Αιγαίο. Το 2024 οι απώλειες θα ανέλθουν στα 11,8 εκατ. ευρώ και σε 420 θέσεις εργασίας, το 2025 σε 23,2 εκατ. ευρώ και 822 θέσεις εργασίας και το 2026 σε 31 εκατ. ευρώ και 1.101 θέσεις εργασίας.
Η προοδευτική μείωση του ΑΕΠ και θέσεων εργασίας οφείλεται στην σταδιακή εισαγωγή του κόστους των εκπομπών ρύπων στα πλοία από το 2023 ως το 2026. Συγκεκριμένα οι ακτοπλοϊκές εταιρείες το 2023 θα κληθούν να καλύψουν το 20% του κόστους των ρύπων που εκπέμπουν τα πλοία τους.
Οι απώλειες για Νότιο Αιγαίο και Κρήτη
Πολύ μεγαλύτερο είναι το κόστος, σύμφωνα με την μελέτη του ΙΟΒΕ για τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, που εκτιμάται πως θα ξεκινήσουν με απώλειες 90 εκατ. ευρώ και 3.300 θέσεων εργασίας το 2023 και θα φθάσουν το 2026 σε απώλειες 522 εκατ. ευρώ και 19.000 θέσεων εργασίας.
Η Κρήτη εκτιμάται πως θα χάσει 16,4 εκατ. ευρώ και 600 θέσεων εργασίας το 2023. Το 2026 οι απώλειες θα ανέλθουν σε 95,6 εκατ. ευρώ και 3.400 θέσεων εργασίας. Πολύ σημαντικές θα είναι οι απώλειες σε θέσεις εργασίας και ΑΕΠ και για τα νησιωτικά συμπλέγματα Αργοσαρωνικού, Σποράδων και Ζακύνθου - Κεφαλλονιάς.