× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Oμοιότητες και διαφορές Βυζαντινής Μουσικής και Δημοτικού τραγουδιού

Γράφει ο π. Στρατής Γιουσμάς

Δημοσίευση 6/2/2019

Oμοιότητες και διαφορές Βυζαντινής Μουσικής και Δημοτικού τραγουδιού

Ομοιότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  1. Έχουν κοινή καταγωγή: την αρχαία ελληνική μουσική.
    Το δημοτικό τραγούδι μάς έρχεται αρκετά αργότερα από τη βυζαντινή μουσική, στη μορφή που το γνωρίζουμε ως σήμερα. Οι απαρχές του χρονολογούνται στον 8ο με 9ο αι. μ.Χ., δηλαδή τότε που δημιουργήθηκαν τα πρώτα ακριτικά τραγούδια. Απ’ την άλλη, η βυζαντινή παρουσιάστηκε, με πρωτόλεια μορφή, ήδη στους αποστολικούς χρόνους, αλλά συστηματοποιήθηκε ως τέχνη σταδιακά τα επόμενα χρόνια.
  2. Η αδιαμφισβήτητη ιστορικά επιρροή του ελληνικού πολιτισμού στη διαμόρφωση του πολιτισμού της βυζαντινής αυτοκρατορίας (της περιόδου δηλαδή κατά την οποία ήκμασε η βυζαντινή μουσική) γεγονός το οποίο δε θα μπορούσε παρά να επηρεάσει και τον μουσικό πολιτισμό της περιόδου.
  3. Η παρασημαντική (δηλαδή η σημειογραφία ή αντίστοιχα, στην Ευρωπαϊκή Μουσική, ή καταγραφή των φθόγγων) της Βυζαντινής Μουσική -και κατ' επέκταση της παραδοσιακής, όταν αργότερα άρχισε να καταγράφεται- βασίζεται στην αρχαία μουσική σημειογραφία. Πρόκειται για τη λεγόμενη αλφαβητική σημειογραφία, που στηρίζεται στα γράμματα της Αλφαβήτου.
  4. Όλα τα δημοτικά τραγούδια χρησιμοποιούν τους ήχους-δρόμους της Βυζαντινής μουσικής. Συστηματοποιήθηκαν, κατά βάση από τον Αγ. Ιωάννη το Δαμασκηνό, μετά από αναμόρφωση των αρχαίων ήχων: Δώριο, Φρύγιο, Λύδιο, Μιξολύδιο, Υποδώριο, Υποφρύγιο, Υπολύδιο, Υπομιξολύδιο.
  5. Τα στροφάρια των αρχαίων, δηλαδή ποιήματα που δέχονταν την ίδια μουσική επένδυση, ενέπνευσαν τη δημιουργία των Προσομοίων στη Βυζαντινή Μουσική, που έχουν ακριβώς την ίδια έννοια, αλλά και των διστίχων ή τετραστίχων της δημοτικής μας μουσικής, όπως οι γνωστές μαντινάδες, που ντύνονται πάντα με το ίδιο μουσικό μοτίβο.
  6. Χρησιμοποιούν κοινούς ήχους, δηλαδή κοινές μουσικές κλίμακες και κοινές υφεσοδιέσεις και κατ' επέκταση ακολουθούν την κοινή διάκριση των Γενών των ήχων που είναι κοινή και για την αρχαία ελληνική μουσική (Διατονικό, Χρωματικό, Εναρμόνιο), με ελάχιστες, κατά περίπτωση και περιοχή, αποκλίσεις.

 

Διαφορές

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  1. Διαφέρουν ως προς την ερμηνεία, το ύφος. Το παραδοσιακό τραγούδι δεν δεσμεύεται από τους πατροπαράδοτους και πατριαρχικούς κανόνες που ισχύουν για το βυζαντινό μέλος και σχετίζονται με το ύφος της ψαλτικής. Στην ερμηνεία του, ο παραδοσιακός τραγουδιστής μπορεί να εκτελέσει ποικίλους και αυθόρμητους λαρυγγισμούς, ανάλογα με τις φωνητικές του ικανότητες, ή να αυτοσχεδιάσει.
  2. Διαφέρουν επίσης ως προς το σκοπό που υπηρετούν: Η παραδοσιακή έχει περισσότερο κοσμικό χαρακτήρα. Αναφέρεται στις κοινωνικές εκδηλώσεις του ανθρώπου: γάμους, θανατικά, γλέντια, ιστορίες καθημερινές.
  3. Διαφέρουν επίσης ως προς το ότι η παραδοσιακή μουσική είναι προφορική μουσική. Διασώθηκε από στόμα σε στόμα, αλλά και γι' αυτό αλλοιώθηκε χρόνο με το χρόνο σημαντικά η αρχική της μορφή, ενώ η βυζαντινή μας μουσική ήδη από τους πρώτους αποστολικούς χρόνους είναι γραπτή μουσική, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι η προφορικότητα δεν έχει πάρα πολύ μεγάλη αξία στην πορεία διαμόρφωσής της.
  4. Επίσης τα παραδοσιακά μας τραγούδια ανέκαθεν χρησιμοποιούσαν μουσικά όργανα, σε αντίθεση με τη βυζαντινή μουσική που είναι καθαρά φωνητική μουσική.

 

Ο π. Στρατής Γιουσμάς είναι Εφημέριος στον Ιερό Ναό Αγίων Πατέρων Α’ Οικουμ. Συνόδου στη Μυτιλήνη και Διευθυντής στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής «ο Άγιος Θεόδωρος ο Βυζάντιος» της Μητροπόλεως Μυτιλήνης




ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΘΕΑΤΡΟ

Οι λέξεις του «ραφτάκου» θα γεμίσουν το Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης

Ο θίασος «Μικρός Νότος» έπειτα από 5 χρόνια και 600 παραστάσεις έρχεται χάρη στον Σύλλογο Γονέων του 3ου Δημοτικού Μυτιλήνης- Τι μας είπαν οι συντελεστές
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΜΟΥΣΙΚΗ

Ξεκινούν οι αιτήσεις για το Μουσικό Σχολείο Μυτιλήνης

Για την εγγραφή στην Α τάξη Γυμνασίου
ΜΟΥΣΙΚΗ

Party για τον έναν χρόνο Sat Games στη Μυτιλήνη

Την Κυριακή 28 Απριλίου
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΘΕΑΤΡΟ

«Χόρεψέ με πατέρα» σήμερα, Πέμπτη στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης

Ο μεγάλος ηθοποιός και σκηνοθέτης, Γιώργος Αρμένης μιλά στο «Ν» για το έργο της Κατερίνας Αντωνιάδου
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Ένα μυθιστόρημα «αληθινό» για την πολιτική και τη Δικαιοσύνη

Με αφορμή την παρουσίαση βιβλίου του Δημήτρη Χατζηχαραλάμπους το Σάββατο στα Κεντρικά Λύκεια Μυτιλήνης, μιλήσαμε με τον συγγραφέα
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Λαμπάδες... origami στο Δημοτικό Σχολείο Νέων Κυδωνιών

Μια πρωτότυπη πασχαλινή δράση
ΜΟΥΣΙΚΗ

Μοναδικό μουσικοχορευτικό αφιέρωμα στον Μάνο Λοϊζο

Από το 1ο και 2ο ΕΠΑΛ Μυτιλήνης με το Εργαστηριακό Κέντρο Μυτιλήνης
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΘΕΑΤΡΟ

Παίζουν θέατρο για τα παιδιά με καρκίνο

Τρεις παραστάσεις στο καφενείο «Πι» στη Μυτιλήνη για τον Σύλλογο «Φλόγα»- Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη, Αντουέλ Νάκε και τον εκπρόσωπο, Μανώλη Λαδάκη
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΘΕΑΤΡΟ

«Ίστατο Η Μήτηρ» ‑στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης

Mουσική εκδήλωση με δύο παραστάσεις την Τετάρτη 1 Μαΐου
ΜΟΥΣΙΚΗ

Κατανυκτική βραδιά στη Μονή Λειμώνος

Γέμισε με κόσμο ο προαύλιος χώρος για την εκδήλωση του Δήμου Δυτικής Λέσβου «Ιδού θυσία μυστική»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΘΕΑΤΡΟ

Συνεργασία για τον φάρο πολιτισμού, το Αναγνωστήριο Αγιάσου

Αστεγοι, Θεατρικό Εργαστήρι του Δήμου Μυτιλήνης συνδράμουν και ζητούν να φτιαχτεί η στέγη του ιστορικού σωματείου- Τι λένε Α. Σαμαρτζίδου, Χ. Μαλακός και Θ. Χατζηλάμπρου στο «Ν»
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ