× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Τα παρατράγουδα των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών

15 γραμμές για τις συνδέσεις της Λέσβου, της Λήμνου και του Αϊ Στράτη ζητούν αναδόχους

Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 7/5/2022

Τα παρατράγουδα των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών

Δόθηκε στην δημοσιότητα η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τις άγονες γραμμές του Αιγαίου. Με αυτή καλούνται οι ενδιαφερόμενες ακτοπλοϊκές εταιρείες να συνάψουν συμβάσεις αποκλειστικής εκμετάλλευσης 127 άγονων γραμμών χωρίς κρατική χρηματοδότηση. Οι σχετικές δηλώσεις ενδιαφέροντος θα πρέπει να κατατεθούν ως τις 20 Μάη. Για πολλές από αυτές τις γραμμές, αν όχι τις περισσότερες, δεν θα υπάρξει κανένα ενδιαφέρον. Μόνος κάποια ακτοπλοϊκή εταιρεία που θέλει να χρεοκοπήσει θα επιδιώξει να συνδέσει το Βόλο  με το Σίγρι της Λέσβου τα Μεστά Χίου και το Καστέλλι!!!! Δηλαδή την περιοχή της Κισσάμου την Κρήτης.

Λίγες εβδομάδες αργότερα το υπουργείο Ναυτιλίας θα προχωρήσει στην προκήρυξη των άγονων γραμμών με κρατική χρηματοδότηση. Κι επειδή οι πόροι για την χρηματοδότηση των άγονων γραμμών είναι περιορισμένοι θα μειωθεί δραστικά και ο αριθμός των δρομολογίων που θα προκηρυχθούν.
 
Ασύνδετα δρομολόγια
 
Τα 127 δρομολόγια (άγονες γραμμές) που παρουσίασε το υπουργείου αποτελούν ένα ευχολόγιο για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις που ζητούν οι διάφοροι τοπικοί φορείς. Συνήθως πρόκειται για δρομολόγια ασύνδετα μεταξύ τους, που δεν συνιστούν ένα δίκτυο δρομολογίων. Ακόμη χειρότερα ακόμη κι αν υλοποιούνταν και τα 127 δρομολόγια εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς πως οι ανάγκες του επιβατικού κοινού δεν θα ικανοποιούνταν.

Φυσικά στην λίστα περιλαμβάνονται και χρήσιμα δρομολόγια όπως είναι οι μικρές τοπικές συνδέσεις που εξυπηρετούν τις ανάγκες των μικρών νησιών μεταξύ τους ή με μεγαλύτερη νησιά (π.χ. Αι Στράτης - Λήμνος). Πέρα όμως από τις εξαιρέσεις εδώ και πολλές δεκαετίες οι άγονες γραμμές είναι ένας κοστοβόρος τρόπος χρηματοδότησης των ακτοπλοϊκών εταιρειών που ελάχιστα εξυπηρετεί τις ανάγκες όσων ταξιδεύουν από και προς τα νησιά είτε είναι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών είτε τουρίστες.
 
Ξεχάστηκε η αναμόρφωση του ακτοπλοϊκού δικτύου

 Μόλις πριν λίγες εβδομάδες στον Πειραιά πραγματοποιήθηκε ημερίδα, με πρωτοβουλία του ΣΕΕΝ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας), όπου διαπιστώθηκε η μεγάλη ανάγκη αναμόρφωσης του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας ώστε να μειωθούν τα άσκοπα δρομολόγια. Παρ’ όλα αυτά το υπουργείο Ναυτιλίας καλεί τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να δηλώσουν ενδιαφέρον σε σειρά απίθανων δρομολογίων όπως είναι το Βόλος - Σίγρι - Μεστά Χίου - Καστέλλι, το οποίο θα πρέπει να εξυπηρετείται τρεις φορές την εβδομάδα. Εξίσου «απίθανη» σκέψη είναι η σύνδεση της Λέσβου, της Λήμνου και της Χίου με το λιμάνι της Κύμης στην Εύβοια. Διότι το λιμάνι της Κύμης είναι πολύ μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα της Αθήνας και του Πειραιά.

 
Στο υπουργείο Ναυτιλίας δυσκολεύονται να αντιληφθούν πως ακτοπλοϊκές γραμμές που περιλαμβάνουν προσεγγίσεις σε 10 λιμάνια είναι εξαιρετικά επικίνδυνες. Διότι οι ναυτικοί των πλοίων που θα εξυπηρετούν αυτές τις γραμμές δεν θα έχουν χρόνο για να ξεκουραστούν.

Από τις 127 άγονες γραμμές που έδωσε στην δημοσιότητα το υπουργείο Ναυτιλίας οι 15 αφορούν συνδέσεις της Λέσβου της Λήμνου και του Αϊ Στράτη με τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας, της Θεσσαλονίκης, του Πειραιά, του Λαυρίου και της Κύμης. Από το σχεδιασμό αυτό είναι ολοφάνερο πως κανείς στο υπουργείο Ναυτιλίας δεν σκέφτεται πως είναι πολύ πιο σημαντική η καθημερινή σύνδεση της Λέσβου με την Χίο, την Λήμνο, την Σάμο και την Ικαρία. Διότι η Λέσβος είναι το διοικητικό κέντρο του Βορείου Αιγαίου.
 

Οι άγονες γραμμές
Οι προτεινόμενες άγονες γραμμές αποκλειστικής εξυπηρέτησης της Λέσβου, της Λήμνου και του Αϊ Στράτη είναι οι ακόλουθες:

-Αλεξανδρούπολη - Σαμοθράκη - Λήμνος: Τρία δρομολόγια την εβδομάδα κατά την θερινή περίοδο.
-Καβάλα ή Θεσσαλονίκη - Λήμνος Μυτιλήνη - Χίος  - Βαθύ Σάμου: Ένα δρομολόγιο την εβδομάδα καθ’ όλη την διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
-Καβάλα - Μυτιλήνη - Λήμνος - Άγιος Ευστράτιος και επιστροφή: Τρία δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη την διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου σε συνέχεια δρομολογίων από και προς τα λιμάνια Πειραιά ή Λαύριο.
- Θεσσαλονίκη ή Καβάλα ή Αλεξανδρούπολη - Λήμνος - Μυτιλήνη - Χίος - Σάμος - Λέρος - Κάλυμνος - Κως - Σύμη - Ρόδος  και επιστροφή: Δύο δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη την διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου. Υφίσταται η υποχρέωση επέκτασης του δρομολογίου από και προς το λιμάνι Πειραιάς ή Λαύριο.
- Βόλος - Σίγρι - Μεστά Χίου - Καστέλλι: Τρία δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
 - Πειραιάς ή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και επιστροφή: Τέσσερα δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη την διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου με υποχρέωση προσέγγισης μια φορά την εβδομάδα στο λιμάνι των Μεστών της Χίου.
-Πειραιάς ή Λαύριο - Ψαρά - Μεστά Χίου - Σίγρι και επιστροφή: Τρία δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη την διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
 - Λαύριο - Λήμνος - Σαμοθράκη - Αλεξανδρούπολη και επιστροφή: Δύο δρομολόγια την εβδομάδα κατά την διάρκεια της θερινής περιόδου.
- Λαύριο  - Λήμνος - Σαμοθράκη - Καβάλα και επιστροφή ως ακολούθως: Δύο δρομολόγια την εβδομάδα κατά τη θερινή περίοδο.
- Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και επιστροφή: Ένα καθημερινό δρομολόγιο καθ’ όλη την διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Μυτιλήνη - Λήμνος - Σαμοθράκη - Αλεξανδρούπολη και επιστροφή: Δύο δρομολόγια την εβδομάδα κατά την διάρκεια της θερινής περιόδου.
- Κύμη ή Βόλος - Λήμνος - Μυτιλήνη και επιστροφή: Τρία δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη την διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Κύμη ή Βόλος - Λήμνος - Μυτιλήνη και επιστροφή: Τρία δρομολόγια την εβδομάδα καθ' όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Κύμη - Σκύρος - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και επιστροφή: Τρία δρομολόγια την εβδομάδα από 8 Ιουνίου ως 6 Σεπτεμβρίου. Ημέρες εξυπηρέτησης Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη.
- Κύμη - Σκύρος - Μεστά Χίου - Σίγρι και επιστροφή: Ένα δρομολόγιο καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου

 

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Μειώθηκε η ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα στο Βόρειο Αιγαίο

Αύξηση καταγράφει η οικοδομική δραστηριότητα σε πανελλαδικό επίπεδο κατά 15,7%
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Με έξι ώρες καθυστέρηση η αναχώρηση του Aqua Blue

Θα αναχωρήσει την Παρασκευή 26 Απριλίου στις 9:00 το βράδυ αντί στις 3:00 το απόγευμα
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Βραδιά με γεύσεις Βορείου Αιγαίου στο Λονδίνο

Άλλη μια προσπάθεια προσέλκυσης τουριστών από την Αγγλία
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Νέα Διοίκηση στον Σύνδεσμο Συμβούλων Επιχειρήσεων Βορείου Αιγαίου

Οι εκλογές διεξήχθησαν ηλεκτρονικά
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Εφτασαν οι πρώτοι Ολλανδοί στη Λέσβο

Προσγειώθηκε η πρώτη πτήση τσάρτερ της TUI στο Αεροδρόμιο Οδυσσέας Ελύτης
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Το προφίλ του Τούρκου τουρίστα στο Βόρειο Αιγαίο

Ο υψηλός πληθωρισμός στην Τουρκία έχει μειώσει την καταναλωτική δαπάνη των επισκεπτών
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΕΡΓΑΣΙΑ

Τέσσερεις θέσεις υδρονομέων στο Δήμο Μυτιλήνης

Μέχρι την Πέμπτη 2 Μαίου η υποβολή των αιτήσεων
ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Βιομηχανική κληρονομιά, από την Ξάνθη… στη Μυτιλήνη;

Μιλήσαμε με τη βιομηχανική αρχαιολόγο, Μαρία Πετρά, υπεύθυνη της εταιρείας Παστάλι που συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Βόρειο Αιγαίο ψηφίζουν οι Θεσσαλονικείς

Δείτε τους top προορισμούς που επιλέγουν οι ταξιδιώτες της Aegean Airlines στην Ελλάδα.
ΑΓΡΟΤΕΣ

Καταδίκες αγροτών για συμμετοχή σε κινητοποιήσεις

Η Ομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων Λέσβου καταγγέλλει τις καταδίκες αγροτών σε ποινές φυλάκισης 15 μηνών για συμμετοχή στις κινητοποιήσεις που πραγματοποιήθηκαν τον Γενάρη του 2020
ΑΓΡΟΤΕΣ

Πέρασε από την Ευρωβουλή η πρώτη αναθεώρηση της ΚΑΠ

Οι αναθεωρημένες διατάξεις θα εφαρμοστούν το 2024 σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης
ΑΓΡΟΤΕΣ

Ετοιμάζεται νέος νόμος για τους συνεταιρισμούς

Ξεκίνησε τις διαβουλεύσεις η ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης